Selamat Datang Ke Blog Batu Geliga, Buntat, Kayu Mistik dan Barang Berhikmah

Segala batu-batu geliga, buntat, mustika, kayuan dan barang-barang berhikmah yang asli dan alami dari Negeri Sabah yang dipaparkan di sini adalah untuk dikongsi bersama dan dimaharkan kepada yang berminat.Pihak saya juga mengalu-alukan semua pihak untuk bekerjasama dengan saya mencari barangan mistik dan harta karun di Negeri Sabah sejauhmana ianya dibolehkan oleh Hukum Islam dan Undang-undang Negeri Sabah. Insya Allah segala apa sahaja hikmah yang ada pada sesuatu barangan itu adalah DENGAN IZIN ALLAH YANG MAHA KUASA.

Tiada kuasa apa yang ada di alam ini melainkan daripadaNYA dan dengan izinNYA jua.INGAT...LAH..hanya DIA yang Maha Kuasa. Mulakan dengan BISMILLAH... tekadkan dengan IZINULLAH dan akhirkan dengan TAWAKKALTU ILALLAH

Sekiranya anda berminat dengan barangan dalam blog ini
SMS ke atau whats up 01112686762 DATU SANGKULA JULASPI nyatakan jumlah mahar,masa,tarikh dan nama serta alamat penghantaran. Penghantaran akan dibuat dalam masa 3-4 hari menggunakan Pos Laju. Jika ada sebarang pertanyaan email ke : Sangkula.julaspi@gmail.com.

Rabu, 21 Mac 2012

KAYU BALABAK EMAS 3 LINGKIT



Kayu Balabak Emas. Kayu Balabak ini adalah jenis Balabak Emas dan merupakan antara jenis kayu balabak yang paling sukar untuk diperolehi. Mistik dan ajaibnya kayu ini, selain jenis emas ianya berpulas 3 pula atau dalam bahasa Sabah 3 Lingkit. 


Kayu ini adalah koleksi tulen yang diperolehi asli dari Pulau Balabak. Sewaktu membawanya dari Pulau Balabak, khadam kayu ini terpaksa ditinggalkan dan hanya diseru kembali sebaik-baik sahaja kayu ini berjaya sampai ke Tanah Besar Sabah. Sewaktu membawanya dari Pulau Balabak, kayu ini terpaksa dibalut dengan tanah, dibungkus dengan tiub basikal dan dimasukkan dalam seekor ayam hidup dan disimpan dalam peti ais kecil macam bawa udang dalam tong ais saja.

Itupun, nda juga terkecuali dibubut angin dan dipukul ombak. Nasib baiklah yang membawa kayu ni adalah bot laju bukannya kapal layar macam zaman dulu, jadi cuma lebih kurang sejam setengah sampailah ke Pulau Banggi. Enjin Sangkut bot tu dua ganding dan dalam pertengahan jalan sebuah daripada enjin tu rosak dan nda dapat hidup. Bot tu pula sentiasa disambar ombak, jadi nda ada karaja lain asyik menimba air saja pakai baldi dari Pulau Balabak hingga ke Pulau Banggi. Alhamdulillah selamat juga.

Dari Pulau Banggi keesokannya naik feri lagi ke Kudat. Feri tu besar macam feri Pulau Labuan, lajunya dalam sejam sampai ke Kudat ( Tanah Besar ). Jadi, walaupun angin dan ombak macam bunyi pecah saja feri tu, padulilah janji barang ani salamat sampai. Feri tu kan dibubut Puting Beliung, nasib baik laju.Linggarnya nda baranti miring ke kanan dan ke kiri, ramai yang mabuk macam minum todi. Ada yang takameh kana antak lambungan feri. Ada juga yang menyindir katanya " Mangkali ada urang ni bawa Pugai Balabak". Aku do no saja macam nda kan paduli.

Akhirnya sampai juga ke jeti Kudat.  Tapi..esoknya feri tu cuti seminggu.,doking kerana enjinnya tiba-tiba rosak, nasib baik ngam-ngam sampai di jeti jadi selamatlah Kayu Balabak aku ni.

1 ulasan: