Selamat Datang Ke Blog Batu Geliga, Buntat, Kayu Mistik dan Barang Berhikmah

Segala batu-batu geliga, buntat, mustika, kayuan dan barang-barang berhikmah yang asli dan alami dari Negeri Sabah yang dipaparkan di sini adalah untuk dikongsi bersama dan dimaharkan kepada yang berminat.Pihak saya juga mengalu-alukan semua pihak untuk bekerjasama dengan saya mencari barangan mistik dan harta karun di Negeri Sabah sejauhmana ianya dibolehkan oleh Hukum Islam dan Undang-undang Negeri Sabah. Insya Allah segala apa sahaja hikmah yang ada pada sesuatu barangan itu adalah DENGAN IZIN ALLAH YANG MAHA KUASA.

Tiada kuasa apa yang ada di alam ini melainkan daripadaNYA dan dengan izinNYA jua.INGAT...LAH..hanya DIA yang Maha Kuasa. Mulakan dengan BISMILLAH... tekadkan dengan IZINULLAH dan akhirkan dengan TAWAKKALTU ILALLAH

Sekiranya anda berminat dengan barangan dalam blog ini
SMS ke nombor 0128191941 DATU SANGKULA JULASPI nyatakan jumlah mahar,masa,tarikh dan nama serta alamat penghantaran. Penghantaran akan dibuat dalam masa 3-4 hari menggunakan Pos Laju. Jika ada sebarang pertanyaan email ke : Sangkula.julaspi@gmail.com.

Rabu, 12 Oktober 2011

KETURUNAN DATU PADUKA MAT SALLEH

Keturunan Datu Paduka Mat Salleh. Semua orang Sabah kenal Datu Paduka Mat Salleh, tapi tahukah anda siapa nama sebenar Datu Paduka Mat Salleh. Ke manakah perginya keturunan beliau? benarkah bapanya cuma Ketua Kampung? dan ibunya orang Bajau?.Kenapa pemberontakan Datu Paduka Mat Salleh menguasai 90% Negeri Sabah. Benarkah beliau terkorban di Tambunan?, siapakah gurunya?.

Sejarah Sabah banyak dikelirukan dan disembunyikan fakta sebenarnya. Beliau juga disebut Datu Ahmad Salleh dan menggunakan nama timangan atau nama samaran  Tuan Syeikh Abdul Salam. Ayahandanya adalah anakanda Sultan Iskandar Qudratullah Untong Muhammad Jamalul Azam (1830-1854) Sultan Magindanao. Ibunda Datu Paduka Mat Salleh ialah Pangeran Siti Aishah Binte Pangeran Abdul Rauf ( Raja Karambunai iaitu cicit Sultan Omar Ali Saifuddin 1 (1740-1778) Sultan Negara Brunei ). Ibunya dipelihara oleh orang Bajau Inanam.

Ayahanda Paduka Mat Salleh adalah Datu Butoh@ Haji Abdul Salleh bin  Untong. Datu Untong kemudiannya menaiki takhta dengan gelaran Sultan Iskandar Qudratullah Untong Muhamad Jamalul Azam.

Isteri Datu Paduka Mat Salleh ada 3 atau 4 orang. Antaranya ialah sepupunya sendiri iaitu Dang Bandang binti Datu Makbul yang mempunyai kaitan dengan Sultan Jamalul Alam dan Sultan Syakirullah Sultan Sulu, moyang kepada Tun Datu Mustapha Bapa Kemerdekaan Sabah. Oleh itu, Datu Paduka Mat Salleh adalah keturunan 3 kesultanan besar dari pancar 3 orang daripada Shariff 7 ( Wali Tujuh penyebar agama Islam pertama di Brunei, Sabah, Sulu, Mindanao, Sulawesi dan Kalimantan ).

Keturunan Datu Paduka Mat Salleh daripada isterinya yang pertama hingga terakhir banyak terdapat di Kampung Parapat Laut Kudat, di daerah Kudat, di Kota Marudu, di Pitas dan di Kota Kinabalu. Kesemua anak-anak Datu Paduka Mat Salleh telah disembunyikan dan dipelihara oleh sanak saudara terdekat untuk mengelakkan mereka diburu oleh pihak penjajah British.Malahan kesemua anak-anaknya tidak lagi memakai gelaran DATU atau SHARIFF dan bersembunyi hingga beberapa keturunan bercampur dengan orang kebanyakan dan orang ramai.

Sejarah dan pihak British telah mengakui Datu Paduka Mat Saleh telah  terbunuh di Tambunan. Sebaliknya orang-orang Sabah mempercayai bahawa beliau telah ghaib dan tidak terbunuh.Sejauhmana kebenarannya biarlah ia menjadi cerita dan rahsia. Bagi yang mempercayainya tidak menjadi satu kesalahan kerana sejarah membenarkan kematian Datu Paduka Mat Salleh di Tambunan. Sebaliknya bagi yang mempercayai ia telah ghaib dan pernah bertemu dengannya sama ada secara life atau di alam halus juga tidak menjadi kesalahan kerana majoriti rakyat Sabah mempercayainya. Bagi hamba, kedua-duanya adalah logik tetapi jika dibuat undian hamba akan memilih yang kedua.

Bagi semua keturunan Datu Paduka Mat Salleh yang telah terputus susur galurnya, bolehlah menghubungi penulis. Darah keturunan anda selain boleh diuji dengan ujian DNA ( buat sendiri ), jika anda benar-benar waris yang sah datanglah berjumpa penulis. Insya Allah  aura, darah, bulu roma, sinar wajah dan gerak tingkah laku anda akan memberitahu sama ada anda adalah keturunan Datu Paduka ataupun bukan.Jika perlu, rujuk kepada yang empunya keturunan......Ingatlah apakah ciri-ciri Ahlul Bait yang telah disebutkan oleh Nabi Muhammad S.A.W.

171 ulasan:

  1. salam,betul la ceitaini matsalleh sebenarnya tidak mati..prnah kah dengar nama aki unduk??betul ka dia tu adalah la guru maT SALLEH??

    BalasPadam
  2. Datu Unduk atau Aki Unduk adalah seorang Ketua Suku di Daerah Kota Marudu. Sebenarnya memang ada hubungan antara Datu Paduka Mat Salleh dengan Datu Unduk dan mereka pernah hidup sezaman malahan saling mengenali antara satu dengan yang lain. Datu Unduk adalah antara tokoh Ketua Masyarakat di bawah Pemerintahan British yang membantu menyembunyikan identiti sebenar Mat Salleh. Walau bagaimanapun, sama ada beliau adalah guru Datu Paduka Mat Salleh belum dapat dipastikan.

    Berdasarkan sedikit maklumat yang diperolehi Datu Unduk juga dikenali sebagai Si Sandukan dan mempunyai adik-beradik di Kota Marudu. Dia tidak mempunyai anak kandung ( setakat yang diketahui kini )dan ada yang mendakwa Datu Unduk ini telah ghaib di bawah sepohon pokok Kemuning di kawasan Sungai Kabanaran, Kota Marudu. Menurut legendanya Datu Unduk telah berkahwin dengan orang Bunian dan terus menetap di perkampungan bunian.

    Setakat yang diketahui, terdapat sebilah Keris Pusaka Datu Unduk ada dalam simpanan keluarga adik perempuan Datu Unduk. Keris ini berulu putih, berbalut kain kuning dan besinya kehitaman.Keris ini amat bernilai sejarah.

    Berkenaan Mat Salleh pula, ada yang mendakwa beliau mempunyai 3 orang isteri. Keturunan anak-anaknya dari isterinya yang pertama,kedua dan ketiga masih ada di Kota Marudu, Pitas dan di Kudat. Pada tahun 2000 Saya sempat menemui seorang anak angkat Datu Paduka Mat Salleh di Kg.Langkon Baru Kota Marudu dan dia menyatakan bahawa dia sempat menyaksikan Datu Paduka Mat Salleh ketika dikebumikan ia ghaib di Liang Lahad ( Kuburan ).Wallahu Ahlam

    Cucu tertua Datu Paduka Mat Salleh dari isterinya yang kedua pula masih hidup hingga hari ini dan beliau pernah menjadi Gerila Tun Mustapha bersama-sama bapanya menentang penjajahan Jepun di Sabah.Dia tinggal di Kampung Parapat Laut, Kudat. Menurut beliau, kuburan Mat Salleh ada di Kota Marudu. Walau bagaimanapun, kajian lanjut masih saya buat sebab dakwaan ini selain perlukan saksi hidup ia juga mesti melalui petunjuk ghaib.

    Keturunan Datu Paduka Mat Salleh dari isterinya yang pertama iaitu Dang Bandang pula antaranya ialah Datu Salam Bin Datu Harun adik beradik Tun Mustapha berlainan ibu. Ibu Datu Salam adalah cucu Datu Paduka Mat Salleh kerana bapanya adalah anak Datu Paduka Mat Salleh yang telah disembunyikan dan nama Datu Salam dinamakan sempena nama penyamaran Datu Paduka Mat Salleh iaitu Haji Abd Salam yang telah datang Ke Kg.Limau-limauan sebelum kelahiran Datu Salam.

    Terdapat pula dakwaan bahawa kuburan Datu Paduka Mat Salleh ada di Membakut. Semua ini hanya dapat dijawab dengan jalan kajian DNA dan juga melalui petunjuk ghaib. Setakat ini sejarah menyatakan Datu Paduka Mat Salleh terbunuh di Tambunan tetapi tiada bukti penemuan jasadnya di Kubu Tibabar Tambunan, yang ada hanyalah Tugu Peringatan Kemenangan Kompeni British menewaskan Wira Sabah yang terbilang, yang berjaya menyatukan semua suku kaum pribumi di Negeri Sabah bangkit menentang penjajahan.

    Masih adakah semangat beliau ini hidup di sanubari anak-anak Sabah? atau ianya sudah berkubur bersama mekarnya tiupan angin kesukuan yang semakin kuat pada hari ini. Tepuk dada tanya orang Sabah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Asalammualaikum,

      Petunjuk gaib memperlihatkan, Paduka Mat Salleh dimakamkan di tanah perkuburan terpelihara berdekatan istana berkubah kemesan di sebuah negara Islam.

      Subanallah,

      Cicit Datu Paduka

      Padam
    2. Salam...ada satu kuburan nenek moyang saya bernama datu paduka saja ia tidak lengkap...mengikut cerita datuk2 dahulu ia disembunyikan identiti....adakah beliau datu paduka mat salleh...macam mana nak sahihkan...

      Padam
  3. kenapa datu sangkula tdk pena btemu/bjumpa dgn waris keturunan datu paduka mat salleh yang sekarang ini masi hidup dan berada d kg parapat laut..untuk memberi penjelasan perkara sebenar...
    (jika benar dia la keturunan datu paduka mat salleh,dan ada ka bukti2 yg menyatakan keturunan datu paduka mat salleh tu berada d kg parapat laut kudat)

    BalasPadam
  4. Terdapat juga cerita lisan yang mengatakan bahawa Datu Paduka Mat Salleh mempunyai seorang isteri dari suku kaum Dusun Inanam. Keturunan ini ditandakan dengan beberapa barang pusaka yang masih disimpan sehingga ke hari ini. Mungkinkah juga dia adalah orang yang sama dengan wanita Dusun yang disebutkan oleh pihak Arkib?. Waris keturunan dari Inanam ini ada yang bergelar Y.B dan Datuk tetapi buat masa ini saya masih membuat kajian tentang kesahihannya dan Insya Allah saya akan mendapat petunjuk tentang perkara ini menjelang bulan Ramadan kelak.

    Terdapat juga dakwaan beberapa pihak bahawa keturunan Datu Paduka Mat Salleh di Tambunan ada yang bergelar Tan Sri dan Datuk. Walau bagaimanapun, sukar saya untuk menjelaskannya lebih lanjut tanpa adanya bukti kukuh, ujian DNA dan petunjuk ghaib. Kajian dan petunjuk ghaib perlu dilakukan dengan teliti, berhati-hati dan bukanlah kerja yang mudah. Dakwaan sebegini boleh dimanipulasikan oleh berbagai pihak yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi.

    Jika ada yang berani untuk discan secara ghaib, sila tampilkan diri anda dengan menghantar nama atau nama keturunan berkaitan sama ada mempunyai perkaitan dengan Datu Paduka atau penyamaran sahaja.Bagai mana saya membuat scaning itu adalah petunjuk ghaib dari Maha Kuasa dan Insya Allah, Datu Paduka akan bersama saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pangkat datuk saya keturunan Datu Paduka. Tpi dari keturunan Dang Bandang. Isteri pertama dia. Kira cucu dia. Dia tahu semua kisah benar... macam mana nak hubungi penulis?..penulis ni sebenarnya siapa?.

      Padam
    2. email saja sangkula.julaspi@gmail.com.

      Saya akan dedahkan siapa diri saya sebenarnya jika semua keturunan Datu Paduka telah disatukan kerana saya memegang amanat yg tidak boleh saya dedahkan di sini. Sampai masa, Insya Allah yg benar akan muncul jua.

      Padam
    3. assalamualaikum.. seperti yg pernah saya pernah dengar dari cerita atuk. sama ada benar atau tidak. keturunan kami berasal dari wali tujuh yang menyebarkan agama islam di asia tenggara ini. untuk memastikan sama ada ini benar atau tidak. saya sanggup di scan secara ghaib. rosni binti mondon keturunan dari syarif auliah. atuk saya bernama ekoh bin hassan.. itu saja yang saya tahu.. terima kasih.. email saya nurjannatulaisah@yahoo.com.

      Padam
  5. Salam Datu Sangkula... Ingin saya berkongsi mengenai Keris Kesultanan Brunei yang hilang sekian lama. Tolong scan Keris tersebut. sila lawat http://sultanabdulmomin.blogspot.com Diharapkan Datu Sangkula dapat memberi pendapat mengenai Keris tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam. Maaf Ngian kerana lambat membalas email. Banyak karaja perlu dibuat. Tahniah atas kesungguhan sdra menyusuri Keris Berdaulat Berunai, iaitu Keris Si Naga. Keris ini milik Sariff Ali salah seorang rombongan Wali 7 yg menyebarkaan agama islam ke Tanah Borneo,Sabah, Sulu, Sulawesi dan Mindanao.

      Berdasarkan inti ghaib yg ada dalam keris ini, sudah tentu ia bukan sebarang keris dan justeru itu ia menjadi lambang kedaulatan Kerajaan Berunai. Dipendekkan cerita, ribuan maaf saya pinta jika berdasarkan tilikan saya yg daif ini, gambar yg dipamerkan dlm blog itu, jauh sekali ia menepati Keris si Naga. Keris Si Naga terlalu umum utk diceritakan di sini di mana keberadaannya, kerana ia amat sulit utk dirungkai sejarahnya, cukup saya katakan Keris ini berkaitan dengan misteri ghaib. Tkasih.

      Padam
  6. Slm Datu Sangkula...kami mrupakan kluarga berketurunan bajau..arwah ayah sya berbangsa bajau kota bekud...baru2 ini anak buah sya(anak adik perempuan sya)telah mendpt gangguan mistik yg agak teruk sehinggakan beliau x dpt pergi sekolah...beliau baru berusia 12 tahun dan bkal menduduki peperiksaan upsr.kini alhamdulilah beliau sdah agak sembuh ttpi seakan dpt mengetahui benda2 ghaib .yg menjadi persoalan kami ,semasa berubat d sandakan...tiba2 kami ditnya apa perkaitan kami dgn Dato Paduka...

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum wbt...
    Maaf Terlebih dahulu saya menyampuk di ruang ini.
    1. ) setiap manusia akan menemui ajal. yang masih kekal hidup sehingga hari kiamat adalah IBLIS dan sekutunya. Maaf yang mengganggu adik saudara adalah JIN atau Syaitan yang menggunakan Nama yang telah tiada. Jin ini amat licik dengan tipu helah untuk menyesatkan manusia. Saya harap Encik dapat berubat dengan perubatan islam.
    2. ) Admin...Benarkah anda mencari Keturunan Arwah Mat salleh...AL-Fatihah.
    Sebenarnya Terlalu ramai anak, cucu, cicit Arwah. Dan Salah satu adalah saya.Nama arwah digelar Panglima Mahkota Paduka Muhammad Salleh (Bendahara ). / DP.Hj.Abdul Sallam / Sibongkok / Orang Tua DAN Isteri tercinta bernama Dayang Nursiah Binti Sharuddin Bin Pangeran Amirullah Bin Pangeran Omar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam sdra.

      1.Memang benar sebenar2nya setiap yg hidup pasti merasai mati. Saya tidak mengatakan Paduka Mat Salleh masih hidup di alam nyata dan saya tidak nafikan beliau ditembak di Tambunan, cuma sama ada beliau terkorban di situ biarlah apa yg dikatakan sejarah sebagai catatan sejarah dan buat masa ini kita akuinya. kalau sdra meneliti perjuangan tokoh2 penentang penjajah di Tanah Air, Mat Kilau misalnya 3 kali terbunuh dibunuhh oleh pihak British, malahan diisytiharkan dan diakui mati oleh kerajaan british dan Sultan. Sejarah juga mencatatkan Mat Siam yg mengisytiharkan dirinya pada pertengahan tahun 1970an ( kalau tidak silap )sebagai Mat Kilau akhirnya diakui sebagai Mat Kilau yg sebenar dan jelas beliau tidak terkorban di tangan senjata penjajah British.

      Saya tidak katakan yg merasuk adik sdra kita dari Kota belud adalah Mat Salleh dan memang benar jin dan syaitan itu boleh merasuk dan memesongkan manusia. Kalaupun jin yg merasuk mengakui sbg Paduka Mat Salleh itu ada benarnya dan kalaupun yg merasuk itu adalah Qarin Datu Paduka Mat Salleh itu juga perlu diteliti. Islam mengakui tidak mungkin 2 roh berada dlm satu tubuh manusia ( kamu kaji sendiri ) dan memang jelas tidak mungkin roh orang yg telah mati boleh berada dan merasuk orang yg hidup.

      2. Sdra, Tahniah atas keberanian sdra membuat pengakuan. Tapi, apa yg diakui oleh Sejarah catatab British, Kesultanan Sulu dan Kesultanan Brunei isteri Mat salleh adalah Dang Bandang sdra terdekat Sultan Sulu. Ramai orang keliru dan menyamakan Syahbandar Muhamad Salleh sebagai Paduka Mat Salleh wal hal ia adalah tokoh yg berlainan. JIka pengakuan sdra ini berasas, tentu sdra ada menyimpan bukti2 penting yg perlu diteliti dan dibuktikan kesahihahannya. Inilah keistimewaan Paduka Mat Salleh, hampir ada pada setiap suku bangsa di Sabah ini.

      Apa yg saya paparkan dlm blog ini berkenaan Tarsilah Keturunan Datu Paduka Mat Salleh adalah bersumber daripada kajian pihak Muzium Negeri Sabah dan kerajaan Brunei serta kajian saya sendiri. Saya tidak berani mengada2 dan mencemarkan nama tokoh yg Terbilang ini.

      Padam
    2. Assalamu alaikum sdra,
      Saya ada meneliti blog sdra berkenaan DP Hj Abdul Salam atau Mat Salleh. Dalam tulisan saya yang lalu, saya ada menyebutkan bahawa isteri Mat Salleh lebih dari seorang. Saya tertarik dengan blog sdra dan sdra seharusnya bersikap terbuka untuk mengumpulkan semua kumpulan yang mengakui adalah keturunan Datu Paduka. Saya akui kenyataan yang saudara buat adalah satu tindakan berani yang sepatutnya dibuat lebih awal sebelum apa-apa buku berkenaan Mat Salleh ditulis. Fakta yang sdra kemukakan ada benarnya.

      Saya juga pernah melihat sebelum ini,gambar yang sdra masukkan dalam blog sdra yang menurut sdra adalah Datu Paduka Mat Salleh. Dakwaan tersebut perlu dikaji lebih dalam lagi. Persamaan baju kebal bukanlah fakta kuat untuk membuktikan tokoh dalam gambar itu adalah Paduka Mat Salleh kerana kekebalan Mat Salleh sebenarnya bukan terletak pada bajunya. Tanpa baju kebal, Mat Salleh memang boleh kebal. Sewaktu di Kota Belud, Mat Salleh pernah menjadikan dua orang budak lelaki suku Dusun menjadi kebal cuma menggunakan dua helai daun kelapa yang dijadikan azimat. Dua orang budak lelaki itu diarahkan berlawan sesama sendiri menggunakan parang sebenar dan kedua-duanya ternyata kebal walaupun ditetak dengan parang. Akhirnya ramai penduduk kampung yang menyertai pemberontakan Mat Salleh kerana yakin dengan kebolehannya.

      Saya juga ada meneliti parang dan baju kebal Mat Salleh di Muzium Negeri Sabah dan memang kedua-duanya ada aura tersendiri.

      Saya juga ada melawat makam yang didakwa sebagai kuburan Mat Salleh di Kota Marudu dan buat masa ini saya berpendapat kajian lebih lanjut perlu dibuat kerana berdasarkan pengetahuan yang ada pada saya, tiada jasad dalam makam tersebut. Wallahu Ahlam Bissawab.

      Sebenarnya masih banyak pengalaman mistik selama berpuluh tahun berkaitan Mat Salleh yang banyak memandu saya untuk mendedahkan dan menyelusuri keturunan Mat Salleh dan setakat ini semua panduan dan gambaran yang diberikan ada jawapannya. Walau bagaimanapun, tidak semua panduan mistik itu dapat saya dedahkan di sini kerana ia akan menimbulkan banyak persoalan dan tohmahan umum. Maklumlah.. perkara seperti ini hanyalah gambaran yang perlu dibuktikan.

      Sebenarnya, ingin saya dedahkan bahawa bulan ramadan yang lalu ada panduan mistik dari Paduka yang sampai kepada saya bahawa ada keluarga Paduka dari kawasan Kota Kinabalu yang akan saya temui dan ternyata ia adalah benar dan saya yakin, keluarga yang dimaksudkan itu adalah sdra. Tahniah dan syukur atas komen sdra dalam blog saya.




      Padam
    3. Salam datu.., anak tersebut tdk dirasuk kerana jin yg mengganggu xdpt masuk ke badan. anak tersebut boleh pandang tembus ke alam ghaib dan blh berkomunikasi direct dgn makhluk2 tersebut. Makhluk cuba nerunding tetapi walaupun masih kecil anak tersebut tdk pernah tunduk pada rundingan makhluk.

      Dan kepada saudara (yg menyampuk -Maaf sbb xde nama), kami telah berusaha sedaya upaya menggunakan perubatan islam (ustaz2, imam yg dipercayai dan juga tok guru2) sia sia sahaja. sehari dua gangguan dtg semula.

      Padam
  8. datu sangkula,

    good writing on Datu Paduka Mat Salleh. I dont know who you are just hope that i've met you.

    BalasPadam
  9. Ngarut... cerita tahyul ni. Tuhan kata... kullu nafsin zaa iqatul mauut. Setiap yg bernyawa pasti merasai mati. Sedangkan nabi isa pun akan mati setelah turun semula ke dunia sebagai umat nabi muhammad. Inikan pula orang biasa...tak kira lah wali ka.. apa ka... keistimewaan mereka tidak akan melebihi mukjizat Rasulullah. Sudah2 la tu... bawa bertaubat la sama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdra, sdra jangan meletakkan hukum membabi buta tanpa kajian dan usul periksa. Sdra sebenarnya telah terpesong, kerana menyamakan Rasulullah dengan umat manusia biasa. Tiada siapa pun umat manusia atau makhluk lain di alam ini boleh menyamai dan disamakan dgn Rasulullah. Baginda sebaik2 makhluk, hatta malaikat sendiri pun tidak dapat menandinginya.Bertaubatlah sdra dan gunakan akal fikiran bukan ikut perasaan. Ilmu tuhan tu luas sdra...Tuhan tu ghaib tak dpt dilihat tapi kita mesti beriman Tuhan itu ada, syurga dan neraka tu kita tak pernah lihat tapi kita wajib percaya ia ada.

      Mat Salleh memang mati, saya tidak katakan beliau masih hidup di dunia ini.Sdra salah tafsir tu dan Nabi Muhamad itu tidak boleh disamakan atau dibandingkan dgn Mat Salleh atau apa2 wali di dunia ini, sebab itu melukis wajah nabipun diharamkan oleh islam. Jadi, tasdik hati sdra membandingkan dua tokoh ini adalah salah sdra, jangan bandingkan apa2 makhluk dgn Nabi, haram tu hukumnya silap2 terpesong.

      Padam
    2. sdara,mengapa nabi muhammad tak pernah sebut .aku lah pesuruh allah..sebalik mengunakan muhammad darasullah...allah menghendaki sesuatu kejadian dengan izin nya ...di harap sdara paham akan maksud hamba ...jasad memang mati ,tapi roh tidak ..kalau ikut tanah memang sakit ..kalau ikut zat memang nikmat.

      Padam
  10. apa2pun cerita saudara/saudari di sini,saya akui, memang menarik untuk saya baca sebagai pengetahuan sahaja. sekiranya ada yang saya rasa kurang, itu adalah KITA sebagai manusia biasa.. Jadi bagi saya, sekiranya masih ada yang terus minat menaip di sini, teruskan saja sebab saya memang suka membaca cerita tempatan... Apa lagi tentang harta2 karun yang ditinggalkan..ha..ha..

    BalasPadam
  11. ba... marilah kita kurik harta karun di Sabah ni, banyak harta yang ditinggalkan. Biar capat jadi kaya. Minat baca cerita saja buat apa. Kalau kita ada duit semua bulih kuit, tapi kalau malas diri jadi muras. kah....7 kali..ini.. kanu maginum saja...!!

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum..

    saudara penulis..saudara mencari keturunan Datu Paduka Matsalleh? adakah saudara mempunyai salasilah keturunannya, saya amat berminat utk mengetahuinya..siapakah anak2 Datu Paduka Matsalleh bersama isterinya Dang Bandang..terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya. Saya mempunyai salasilah yang sahih. Anak Paduka dengan Dang Bandang ada 3 orang iaitu Anang, Halipan@Hungkung dan Pahlawan.Ketiga-tiga anaknya ada nama lain. Salasilah juga menyebutkan keturunan daripada anaknya ini.

      Padam
  13. Salam Datu Sangkula.
    Saya sangat tertarik dengan mencari harta karun di sabah. Ingin tahu kalau2 ada terdapat di Tambunan. Bolehlah kita kurik sama2. terima kasih Datu.





    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali. Di Tambunan memang ada harta karun, tapi kalau kurik pakai cangkul saja mana bisa...bos..

      Padam
  14. Salam Datu Sangkula sya berasal dari Tenghilan Tuaran suatu mlm sya telah brmimpi mencari kerbau dihutan dlm perjalanan sya ternampak sebuah kuburan yang bru di tanam,dikiri dan kanan terdapat kuburan yang lain.dikelilingi pokok kayu sya berfikir kubur siapakah yang ada ditengah2 hutan ini,sya berasa ingin mengali kubur tersebut kalau2 ianya ada harta karun didalam kubur itu,tetapi saya takut.selepas itu saya terbangun.pda suatu hari saya pergi ke Putatan dalam perjalanan saya ternampak papantanda memorial Tun Datu Haji Mustapa Bin Datu Harun dengan tiba-tiba perasaan saya bertukar ingin melawat Kubur Tun Datu Mustapha,saya pun terus pergi ke Pusara Tun Datu Haji Mustapa smasa saya naik menyelusuri anak tangga saya tercium bau yang sangat wangi sesampainya saya disana saya menghadiah surah al-fatihah kepada Arwah Tun,tetapi persoalannya ialah apa yang saya lihat disana serupa dengan apa yang saya lihat dengan mimpi saya. apakah ertinya ini Datu,sila jelaskan dengan saya sekian terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam.

      Tidak semua mimpi itu adalah permainan tidur. Jin, Syaitan atau malaikat boleh memberi mimpi dengan izin Allah.Ada mimpi yg sesat dan menyesatkan dan ada yg berupa petunjuk dan peringatan dari tuhan.

      Nabi Yusuf sendiri mendapat petunjuk untuk mentadbir kewangan negara melalui mimpi Raja berkaitan kemarau dan malapetaka yang akan melanda negara ketika itu.Jadi fikir2 lah. Semoga anda diberi petunjuk.

      Padam
  15. salam sdra datuk,sgt menarik ulasan mengenai paduka mat salleh,sy mau brtanya sekira sy menyimpan barang mistik dr arwah ayah adakah benda 2 harus d simpan
    tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam.

      Simpan barang mistik itu, jangan dibuang atau dimusnahkan, ia adalah warisan dan tanda keturunan. Kalau soal saka, nda usah takut mereka juga makhluk Tuhan, kalau jahat balasnya jahat kalau baik balasnya baik. Jangan ingat Jin itu semua jahat, manusia lagi jahat...dan kedua makhluk ini telah dijanjikan oleh Allah untuk syurga dan neraka.

      Kita manusia adalah Khalifah Allah di muka bumi yang dilantik oleh Tuhan melalui Adam, bukan perlantikan dari Jin atau Syaitan atau Malaikat atau UFO, jadi ada akal fikir dan apa2 makhluk sama ada yg ghaib atau yg nyata kita masih melebihi mereka, sebab itu malaikat pun diperintahkan untuk tunduk kepada Adam.

      Kalau kau nda mau simpan, kau kasi aku....ha..ha...ha...

      Padam
  16. :) assalaamu'alaiykum...

    BalasPadam
  17. sbenarnya hanya keturunan 7 pahlawan mat salleh saja yang tahu cerita ttg perjuangaan keturunan mereka ... ada yang palsu dan yg betul cma sedikit sahaja ... waris keilmuan yg ada d warisi oleh anak2nya yg terpilih sahaja .. sekian ..

    BalasPadam
  18. Cerita 7 pahlawan mat salleh ini pun macam cerita wayang juga, masing2 ada nama lain dan belum tentu betul atau sebaliknya. Cerita mat salleh pun sudah jadi cerita metos dakat2 jadi dongeng sudah, isteri dan anak2 tak keruan, isteri melebihi 1, antara satu dengan yg lain saling tidak mengenali sebab batapuk takut anak2 dan keturunan ditangkap british. Nama Mat Salleh dan kawan2nya lebih dari 2 nama, ba tau lah dulu bukan ada ic dan surat kawin. Mat Salleh pun waktu itu jadi buruan, penjanayah lawan karajaan, jadi apa heran ramai yang kini muncul mengaku keturunan mat salleh. Keilmuan mat salleh bukan main kasi saja tulis dibuku, kalau ada anak mat salleh yg mewarisi ilmunya mesti kehandalannya menandingi arwah Tun Mustapha yg ditembak jepun dan dibom jepun tidak mati, peluru disambut dengan kain rentang saja, mesti anaknya itu bangkit melawan jepun macam semangat dan darah bapanya. Ini mengakui ada ilmu mat salleh, waktu perang jepun lari masuk hutan, bikin apa itu, dayus ba itu.

    BalasPadam
  19. Salam.

    Datu Sangkula, saya pernah mendengar seseorang pernah menemuinya di alam ghaib. Ada beberapa perkara bermain di benak saya. Di sini saya ingin tahu tentang komen Datu pada 14 Jun 2012 1:00 PTG:

    Jika ada yang berani untuk discan secara ghaib, sila tampilkan diri anda dengan menghantar nama atau nama keturunan berkaitan sama ada mempunyai perkaitan dengan Datu Paduka atau penyamaran sahaja.Bagai mana saya membuat scaning itu adalah petunjuk ghaib dari Maha Kuasa dan Insya Allah, Datu Paduka akan bersama saya.

    Apa maksud Datu? Terima kasih.

    Saya suka baca ayat 'Datu Paduka akan bersama saya.'

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam PS,

      Maksud saya di sini, keturunan DPMS mempunyai satu tanda rahsia pada tubuh badan dan darah mereka, macam kod rahsia la ba. Bukan kah setiap kita menyimpan DNA bagi keturunan kita?, dalam hal ini ada sesuatu di tubuh dan darah keturunan Paduka yg akan memberikan jawapan terhadap beberapa persoalan keturunannya. Tanda Rahsia ini, akan diaktifkan, dibangkitkan dan diseru asal-usulnya dan ia akan bertindak balas dengan Rahsia Keturunan Paduka, hanya ini yg boleh saya dedahkan, lain2 rahsia dalam rahsia.

      Apabila jawapan telah diperolehi, saya akan mengesahkan kod keturunan yg dimaksudkan kepada Datu Paduka secara pertemuan ghaib. Bagaimana saya menemuinya, tidak dapat saya jelaskan di sini.

      Padam
    2. Assalam Datu Sangkala,
      Saya ingin cerita sikit, saya diberi tahu oleh seorang guru yang kasaf bahwa saya didampingi oleh seorng Syeikh mahluk ghaib dari saya berumur 7 tahun lagi. Apabila Syeikh ghaib itu ditanya kenapa mendampingi saya dia berkata di badan saya ada sejenis darah yang menyerupai darah keturunan Syeikh ini.Cerita tuan tntg scanning darah keturunan dalam badan kita ini memang lumrah dikalangan ahli tasauf/makrifat. Saya juga diberitahu ada beberapa orang dari group Shariff 7 ( Wali Tujuh) ini menjadi Guru mursyid ghaib saya, wallahualam. Bagi kebanyakan org mereka ini diistilahkan saka, bagi saya mereka ini adalah moyang2 yang membimbing saya ke arah jalan akhirat dgn izin Allah jua.

      Padam
  20. hai sy ingin bertanya mengenai keturunan Datu Paduka Mat Saleh ..adakah beliau mempunyai keturunan di Kota Belud yg di panggil SHARIFF??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai...

      Kota Belud adalah salah satu destinasi yg selalu dikunjungi oleh DP Mat Salleh sewaktu beliau masih hidup dan tidak mustahil ada keturunannya di Kota Belud.

      Keturunan Shariff ada ramai di Kota Belud dari pancar keturunan shariff 7 beradik yang pernah menjadi Sultan/Raja di Tempasuk. Keturunan Shariff Ali dan Shariff Usman juga ada di Kota Belud.

      Padam
  21. Salam.

    Datu Sangkula, terima kasih kerana menjawab pertanyaan saya. Saya suka dengan penjelasan itu. Maknanya di sini, Datu boleh mengetahui adakah benar seseorang itu keturunan Datuk Paduka Mat Salleh. Saya sebenarnya ingin memberi satu nama untuk Datu scan secara ghaib. Ada sumber mengatakan bahawa insan ini keturunan Datu Paduka Mat Salleh. Sekadar ingin tahu. Adakah saluran lain yang boleh saya gunakan untuk menghantar nama tersebut? melalui e-mel kah.

    Berdasarkan komen-komen Datu, memperlihatkan bahawa Datu juga boleh bertemu dengan Datu Paduka Mat Salleh secara ghaib... saya sangat tertarik. Kiranya boleh, saya ingin mencari jawapan kepada beberapa persoalan yang bermain di pemikiran saya. Semoga Datu boleh menjawab persoalan saya sama ada melalui page ni atau e-mel tapi rasanya lebih baik melalui e-mel. Terima kasih.

    "Ada 1 kisah berkaitan Datu Paduka Mat Salleh yang ditemui di alam ghaib... kisahnya menarik meskipun..."

    Terima kasih.

    BalasPadam
  22. Ada bah pula e-mel ni 'Sangkula.julaspi@gmail.com.' Bolehkah hantar ke sana?

    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu email saja nama kamu dan bin dan bin siapa...kalau ada gambar lagi bagus, sanang sikit karaja.

      Terima kasih.

      Padam
    2. Assalamualaikum...

      Datu Sangkula, saya telah menghantar mesej ke e-mel Datu dengan menggunakan e-mel pejuangseni@gmail.com. Semoga Datu boleh menjawab persoalan yang saya utarakan itu.

      Terima kasih.

      Padam
  23. RAHSIA NAMA DATU PADUKA MAT SALLEH DALAM POLITIK SABAH (KETUA MENTERI SABAH ) - TEORI DPMS ATAU DAL PA MIM SIN

    1. Huruf DAL ( D ) - DATU
    2. Huruf PA ( P ) - PADUKA
    3. Huruf MIM ( M ) - MAT/MOHAMAD
    4. Huruf SIN ( S ) - SALLEH

    Nama-nama Ketua Menteri Sabah yang dianggap Berkarisma atau King Maker bagi politik Sabah akan bermula namanya daripada 4 huruf yang ada pada nama Datu Paduka Mat Salleh. Cuba kita lihat,

    1. Donald Stephens (Ketua Menteri Pertama) - Huruf DAL dan SIN ( D dan S )
    2. Peter Lo ( Ketua Menteri Kedua ) - Huruf PA ( P )
    2. Mustapha ( Ketua Menteri Ketiga ) - Huruf MIM( M )
    3. Mohd Said Keruak (Ketua Menteri keempat) - Huruf MiM dan Sin )(M dan S)
    4. Donald Stephen @ Mohd Fuad Stephen - Huruf DAL( D )
    4. Harris Mohd Salleh - Huruf MIM dan SIN ( M dan S )
    5. Pairin - Huruf PA ( P )
    6. Sakaran - Huruf SIN ( S )
    7. Dompok - Huruf DAL ( D )
    8. Salleh Mohd Said - Huruf SIN dan MIM( S dan M )
    9. Chong atau Song - Huruf SIN
    9. Musa - Huruf MIM ( M )
    10......? Siapa selepas MUSA...? atau selepas PR ke-13..?

    Antara Calon-calon berpotensi ( BN );
    1. Musa Aman - Huruf MIM - 1 Huruf
    2. Mohd Shapie - Huruf MIM dan SIN ( M dan S ) - 2 Huruf
    3. Pandikar Amin - Huruf PA ( P ) - 1 Huruf
    4. Mohd Salleh - Huruf MIM dan SIN ( M dan S ) - 2 huruf
    5. Pairin - Huruf PA ( P ) - 1 Huruf

    Calon Pembangkang PR ke-13;
    1. Siapa yang ada Huruf DPMS dan berkarisma...? adakah...?

    a. Datu Mohd Salam Harun - Huruf DAL,MIM dan SIN ( D,M dan S )- 3 Huruf
    b. Lajim Ukin - Tiada Huruf DPMS
    c. Jeffry Kitingan - Tiada Huruf DPMS
    d. Yong Teck Lee - Tiada Huruf DPMS
    e. .....Siapa lagi ya...?..mungkin anda...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagaimana dgn Yong Teck Lee?Dia pernah jd CM. Ok, Osu Sukam pun ada huruf S, iaitu Sukam....

      Padam
    2. Dalam senarai Ketua Menteri Sabah yg lalu, ada satu nama yg akan tiada huruf DPMS pada nama sebenar mereka iaitu 1. Harris 2. Yong 3. Bernard. Ketiga3 nama ini adalah Perobah Politik Sabah. Harris bekas ahli/menteri Rejim USNO melompat dan buat parti baru iaitu BERJAYA, Yong bekas Menteri Rejim PBS Melompat juga kepada BN melalui Parti baru iaitu SAPP, Bernard bekas Menteri Rejim PBS melompat juga kepada BN ( buat Parti Baru iaitu UPKO ).

      Jadi.....adakah akan muncul seorang Ketua Menteri baru yg nama pertama ( nama sebenarnya ) tiada huruf DPMS dan ada parti baru selepas PR Ke-13.....?. Kita tunggu......

      Padam
    3. Dalam senarai Ketua Menteri yg lalu, jika dianalisa berdasarkan Firasat Ilmu Angka maka no.14 mewakili 14 orang Ketua Menteri sejak merdeka Sabah Tahun 63 ( angka 3 )hingga sekarang 2013 ( angka 3 ).

      14 bahagi 2 = 7

      a. Pairin adalah Ketua Menteri ke-7 di Sabah ( hurufnya P/PA )
      b. Musa adalah Ketua Menteri ke-7 dalam era Pemerintahan BN ( Hurufnya M/MIM ).

      Angka 7 adalah angka King Of The King yg tidak kalah dalam pilihanraya, tetapi angka 7 ( Pairin CM ke-7 ) walaupun menang dlm Pilihanraya tahun 1993 ( angka 3 ) dan menjadi Ketua Menteri tetapi diganti oleh huruf S( Sakaran ).

      Dalama analisa Ilmu Huruf, P ( Pairin ) dijatuhkan/diganti oleh S ( Sakaran )tahun 1994. Mohd Said Keruak ( USNO tahun 1973 )huruf M digantikan oleh Donald ( huruf D/Dal ) atau huruf MPS ( Mohd F(P)uad Stephen ).

      Adakah selepas Huruf M jadi Ketua Menteri ( yang raksiannya jatuh pada angka 7) maka Huruf D akan ganti atau huruf MPS akan mengambil alih...?, nda ku barani cakap....kamu fikir sendiri.

      Padam
    4. Nampaknya huruf M akan diganti M selepas P ke-13 sebab angka 7 adalah angka sial utk tahun yg ada no.3.

      Padam
  24. Adakah selepas HURUF MIM atau M akan bergilir huruf lain menjadi Ketua Menteri?. Jika YA...maka Huruf yang akan mengambil giliran selepas Huruf MIM atau M ialah Huruf PA atau P disebabkan dalam era pemerintahan BN Huruf DMS atau DAL MIM dan SIN telah mengambil giliran menjadi Ketua Menteri dan hanya Huruf P yang belum mengambil giliran.Jika BN menang dalam PR Ke-13 maka Calon yang paling dekat ialah Huruf PA atau P.

    Sebaliknya, jika parti lain yang menang PR ke-13 maka Huruf PA,DAL dan SIN adalah Calon yang terdekat.

    Selamat Mengundi dalam PR Ke-13.

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum .. saya sedang mencari tajuk untuk bt assingmnt tntng tokoh tersohor negara.. selepas sy bca tntng artikl Datu sangkula, sy tertarik untuk mengambil Datuk paduka mat salleh sebagai tajuk assingmnt sy . setinggi harapan dari sy, datu sangkula dapat memberikan tunjuk ajar kepada saya tentng DP mat salleh ni.. spya, tdk ada maklumat yang salah yang akan saya masukan dlm assingmnt saya nti.. trima kasih sy dahulukan, :)

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum..

    kenapa gangguan mistik menghantui keturunan dpms? ianya amat menyusahkan dan merumitkan. Mcamana kita nak memastikan qarin yg menjelma itu adalah qarin sebenar atau tidak. dan gangguan lain yg cuba memesong masya allah...

    mcm bala tentera dlm bentuk bukan manusia. kenapa ada gangguan sedemikian rupa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam,

      gangguan mistik tidak mengira keturunan siapa, sama ada keturunan DPMS atau bukan. Nak pastikan Qarin sebenar atau bukan memang agak sukar bagi kita, melainkan kita belajar Ilmu Kenal Diri dan mengamalkan ayat2 al-Quran yg khusus untuk merungkai penyamaran jin dan syaitan.

      Bala tentera dlm bentuk bukan manusia adalah misteri alam ghaib. Kita wajib percaya adanya ghaib dan nyata. Nyawa kita ghaib, malaikat dan jin tu ghaib tapi kita wajib percaya ia ada. Jin dan manusia adalah 2 umat yg diwajibkan menyembah Allah, maka itu mereka perlu beramal kerana mereka bakal penghuni syurga atau neraka. Adakah umat yg beriman itu sama ada manusia atau Jin adalah satu gangguan?tepuk kepala tanya minda.Ada akal fikir ada hati, hayati.

      Padam
    2. Maaf datu, saya tak nafikan adanya ghaib dan nyata di sini.

      Qarin yg muncul tu adakah menggunakan bahasa semasa hayatnya manusia itu atau mcmana? cthnya jika semasa hayat mmg tak reti bahasa melayu.

      Padam
    3. Qarin adalah ciplakan atau ibarat fotostat. Noktah.....TITIK....

      Padam
  27. Assalamualaikum,

    kenapa nak mencari keturunan DPMS sedangkan ada cakap2 melalui lisan dari org tua-tua agar keturunan kita patut menyembunyikan identiti.

    Sebenarnya apa yg datu cuba cari?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa alaikum salam.

      Keturunan DPMS disembunyikan kerana dikhuatiri anak2 atau keturunan DPMS akan diambil oleh pihak musuh yg ketika itu adalah british. Jika keturunan ini jatuh ke tangan musuh, maka tidak mustahil bibit akan lawan bibit suatu hari kelak atau mungkin dijadikan hamba suruhan atau juga dibunuh agar pupus. Jadi disembunyikan adalah jalan terbaik.

      Keturunan ini perlu didedahkan utk menyatukan semula keturunan yg telah dihilangkan. Bukankah penyatuan itu lebih baik? tiada apa yg saya cari melainkan silaturahim.

      Padam
    2. datu.., dlm banyak2 keturunan (keturunan DPMS khususnya) ada beberapa anak dan cucu cicit yg terpilih sebagai pewaris terhadap ilmu dan sekaligus harta2 ghaib, walaupun pada hayatnya waris tersebut tak pernah blajar ilmu2 tersebut sepanjang hayat (saya percaya datu faham).

      Saya berpendapat setiap ilmu datang bersama tanggungjawap dan setiap sesuatu yg berlaku ada sebabnya.

      persoalan saya, apakah pendapat datu berkenaan dgn barang2 ghaib tersebut?

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    4. Barang2 ghaib spt itu memang dijaga oleh sesuatu yg ghaib. Hak akan diwarisi oleh yg berhak. Barang2 spt ni kalau kita fikir2 akan mampu menemukan waris keturunan yg hilang. Chnya jika sdra keturunan DPMS, dan dpt barang ghaib yg dulunya milik DPMS maka itu bermakna sdra dpt menyusur kembali keturunan sdra melalui jalan ghaib, maklumlah bukannya ada surat wasiat atau barangkali salasilah keturunan.Jadi ada gunanya sbg jambatan utk kita mengenali siapa diri kita?, dari mana keturunan kita?.

      Jadi kalau dah tau...bahawa si polan bin si polan yg dulunya memiliki barang tersebut dan kita warisi secara ghaib dan membuktikan bahawa kita keturunannya, maka sedekahkahlah al-fatihah atau apa2 yg sesuai yg mungkin sampai berkahnya kepada simati melalui jalan yg betul di sisi agama sebab salah satu yg akan sampai kepada si mati adalah sedekah jariah dan anak yg soleh... Wallahu ahlam,

      Padam
  28. apa pendapat datu mengenai istilah syaitan awal?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Panjang cerita nak dijelaskan. Cukup saja dikatakan setiap kita yg lahir ke dunia akan diiringi oleh syaitan yang dikanali sebagai syaitan Waswasu dan malaikat yang dikenali sebagai malaikat....kedudukannya ada di kiri dan di kanan kita, yg satu membisikkan dan menyeru kepada kejahatan, yg satu lagi menyeru kepada kebaikan. Wallahu ahlam.

      Padam
    2. benarkan syaitan awal tidak boleh dibunuh?

      Padam
    3. Setiap yang bernyawa akan merasai mati, cuma masanya bila...tak tahu, Jin dan syaitan diberikan keistimewaan kepanjangan umur. Wallau Ahlam.

      Padam
  29. Salam Datu Sangkula, saya ingin memanjangkan pertanyaan saya yg telah saya email kepada tuan pada Hari Jumaat lalu 2 Mac 2013 menggunakan email saya bam137@yahoo.com. Di harap Tuan dapat beri respon. Terima kasih.

    BalasPadam
  30. salam datu sangkula..boleh saya tau siapa nama orang kanan datu paduka mat salleh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam,

      Ramai orang kanannya, antaranya;

      1. Datu Mat Sator
      2. Datu Sahak
      3. Kamuntah
      4. Kolindod
      5. ramai lagi

      ini nama2 yg tercatat dlam sejarah, yg tak tercatat ada lagi.

      Padam
    2. Oh..adakah orang kanan dia yg terdiri dr anak datu paduka mat salleh sendiri?

      Padam
  31. Salam ble sy tahu syepa nm org knan mat saleh?

    BalasPadam
  32. Ktrunan sya pn ktrunan sharif lbih tau ceta tu
    Mak n adk brdik'y... Tp ne cma ktrnn je xtau pla sal usul

    BalasPadam
  33. saudara... pernakah sdra scen scara ghaib atuk sya yg bernama hj zulkifli??? jd apa yg sdra ketahui ttg beliau???? mohon penjelasan secara jujur!! jika sdra mempunyai kepandaian...(org kg.perapat laut)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam,

      Saya akan scan setiap orang yg mendakwa keturunan D Paduka Mat Salleh.

      Padam
  34. assalamualaikum datu sangkula. saya daripada keturunan datu tahil.. datu sangkula perna tak dengar keturunan datu pulah, datu ali, dayang2 tarhata, datu harun & Datu Tahil? meremang bulu ruoma saya ni.... innie datu paduka mat saleh bukan ka dia ni innie datu pulah...... personaliti innie datu pulah lidah hitam, kening warna merah, bulu roma warna merah.... saya ada seorang innie dayang2 nurizzam yang menetap di kudat berkawin dengan innie datu sakirawwah bin datu tahil. dan innie dayang2 nurizzam perna berkata tun datu mustaffa adalah sala satu keluarga datu tahil..? betul ker????? tolong jawap persoalan ini betul ker datu paduka mat saleh ialah innie datu pulah?????? sekarang saya menetap di selangor kalau lah datu sangkula tiba2 datang ke sini silalah hubungi saya ok rumah saya terbuka untuk datu sangkula....... saya perna juga dengar datu sangkulah ni dulu dari arwah appah saya datu amilhamjah bin datu datu tahil. ni no fon saya 012-2285827 @ 0122213334

    BalasPadam
  35. assalamualaikum Datu Sangkula.... saya daripada keturunan Datu Tahil.. perna tak Datu Sangkula dengar nama2 keturunan ini= Datu Tahil, Datu pulah, Datu Ali, Datu Harun, Dayang2 Tarhata?????? persoalan saya di sini ialah Innie DAtu Paduka Mat Salleh bukan ka dia ni Innie Datu Pulah????? personaliti innieh Datu Pulah kening warna merah, bulu roma warna merah, lidah warna hitam... saya ada seorang innie dayang2 nurizam yang menetap di kudat perna bercakap Datu Tun mustaffa ada salah satu daripada ahli keluarga kami. innie dayang2 nurizam ni berkawain dengan innie Datu Sakirawwah Bin Datu Tahil.sekarang saya menetap di selangor kalaulah tiba2 Datu Sangkula datang ke sini, rumah saya terbuka untuk Datu Sangkula ni no fon saya 012-2285827. banyak lagi persoalan yang bermain dalam fikiran saya ni........ kalau ada masa Datu Sangkula tolongla sms saya ok......

    BalasPadam
  36. asalamualaikum datu sangkula.... saya daripada keturunan datu tahil... saya ada sedikit pertanyaan.. datu sangkula perna tak dengar akan nama keturunan ini??? Datu Tahil, Datu Ali, Datu Harun, Dayang2 Tarhata??? betul ka Innie Datu Paduka Mat salleh ialah Innie Datu pulah??? personaliti Innie Datu Pulah kening warna merah, bulu roma warna merah, lidah warna hitam.. Datu sangkulah tolong huraikan nama2 keturunan diatas & betul Datu innie mat salleh ialah Datu innie pulah???? saya ada seorang innie Dayang2 nurizam dan berkahwin dengan Innie datu sakirawa bin datu tahil menetap di kudat perna berkata tun datu mustafa sala satu daripada ahli keluarga kami. betul ka tun datu mustafa ialah anak kepada innie paduka mat salleh @ innie datu pulah? huraikan permasalahan ini. cuma time tu innie datu paduka mat salleh telah menyerahkan tun datu mustafa kepada datu harun??? atas sebab2 yang tertentu, salah 1 sebab untuk mengelakkan daripada org britis, betul ker? ni no fon saya 012-2285827. sekiranya tiba2 Datu sangkula datang ke selangor rumah saya terbuka untuk datu sangkula...... tolong sms saya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam,

      1. Berikan saya Bin/Binti nama2 yg disebutkan.

      2. Datu Paduka Mat Salleh pernah datang ke Kg.limau2an Kudat sewaktu Tun Mustapha masih kecil ( Tun lahir 1911 ( anggaran ). Beliau Tun ada dimandikan dan diturunkan ilmu secara life oleh Datu Paduka Mat Salleh selama beberapa bulan dan mereka tidur dalam satu selimut pada waktu malam, setiap subuh dan maghrib Datu Paduka akan membawa Tun Mustapha mandi bersama2 dan dimandikan. Cerita ini dituturkan sendiri oleh arwah Nenek saya kepada saya. Buat masa ini, hanya ini yg saya dapat beritahukan.Lain kali..cerita lagi....

      Padam
  37. salam,,
    mohon pertanyaan,,adakah datu sangkula tahu ,,di karambunai adakah kisah bersejarah mengenai datuk paduka mat salleh ?

    BalasPadam
  38. salam ,,mohon pertanyaan..adakah datu paduka mat salleh mempunyai sejarah di karambunai

    BalasPadam
  39. Assalamualaikum...jika ada masa di mana saya boleh berjumpa dengan datu sangkula???saya ingin mendengar sendiri cerita Paduka Mat Salleh dari mulut tuan...saya rasa saya perlu jumpa dengan tuan...terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam,

      Terima kasih. Akan tiba masanya kelak apabila misteri Mat Salleh telah dapat dirungkaikan, keturunannya disatukan dan diakui oleh Warisnya, Sejarawan dan Kerajaan. Pada masa ini biarlah saya di belakang semua waris Mat Salleh, suatu masa nanti saya akan duduk di hadapan waris yang disatukan.

      Insya Allah.

      Padam
  40. Assalamualaikum.Saya berasal dari Kota Marudu.Sebelum arwah ayah saya meninggal dunia,arwah ayah saya sempat berpesan pada saya untuk mencari keturunan Datu Paduka Mat Salleh yg mana menurut arwah ayah saya DPMS adalah sepupu kepada arwah datuk saya.Saya sebenarnya ingin merungkaikan perkaitan itu.Sepertimana keturunan DPMS,keturunan datuk saya juga telah membuang gelaran Shariff dan Sharifah pada pangkal nama.Adakah Datu keturunan DPMS?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam,

      Kalau mau dirungkai, berikan nama penuh anda atau nama bapa/Datuk anda.

      Padam
  41. ada satu kubur moyang aku kat papar hanya ada nama datu paduka...ia tidak lengkap namanya...smua datuk2 dulu sembunyikan....mungkinkah datu paduka mat salleh...paduka hanya gelaran bukan nama penuh...

    BalasPadam
  42. Apakah Keris sepanjang 2 kaki berkepala binatang naga/harimau dan baju yg masih melayang di alam ghaib jika diterawang milik Datu paduka Mat Salleh?

    Bukan untuk meminta harta yg diamanahkan kpd Datu, cuma sbg pertanyaan umum.

    Hanya waris sah yg "TERPILIH" shj layak menerima pemberisan harta warisan secara ghoib. Tak gitu datu.

    BalasPadam
  43. Asalammaualaikum Datu,

    Bismilahirahmannirrahim. scankan dengan petunjuk Allah SWT datuk ku, bernama Datu Sagap bin Datuk Paduka (nama tidak diketahui) Insyallah dan apakah ada pertaliannya dengan kesultanan Sulu mahupun Brunei di zaman lampau dan juga Paduka Mat Salleh. Sekadar inginkan menjejak waris.. Terima kasih.

    RJ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam,

      Maaf kerana lama tidak bagi respone, banyak karaja ba.Sebenarnya utk scan keturunan ini ada beberapa kaedah dilakukan dan memerlukan beberapa tahap yang mengambil masa, tapisan gangguan ghaib, dinding diri dari disesatkan dan sebagainya.

      Kaedah scan keturunan :

      1. Scan melalui nama,barang pusaka,kuburan atau apa-apa barang dimiliki.Ada ayat al quran yang dibaca.

      2. Scan melalui sukma rasa ( tarikan batin dalam Kalimah Laailaha Illallah ).

      3. Scan berdasarkan gerak darah,roma, wajah, kulit dan nafas ( melalui salam ghaib).

      4. Scan dengan cara membangkitkan getaran batin berpusat di jantung ( pertalian akan terus dirasakan oleh orang yang discan jika dia pemilik keturunan).

      5. Scan melalui mimpi

      6. Scan dengan cara solat hajat dan solat istikharah.

      7. Scan dengan cara pertemuan ghaib dalam Zikir Roh yang akan menembusi sempadan 2 alam. Kita dapat merasai usapan salam dan tangan secara sedar.Hanya berlaku di bulan Ramadan sahaja atau jika ada keperluan mendesak.Sewaktu berlangsung dan selepas pertemuan berlaku, jantung akan bergetar dalam kalimah zikir Roh.Pedih dan menakutkan...

      8. Scan Nyata.Kajian dari bahan sejarah ( bahan sejarah seperti buku akan dibaca,discan isinya sama ada benar atau palsu dan dinilai logiknya )

      Demikianlah antara cara menjejak waris secara ghaib.

      Wallahu ahlam.

      Padam
  44. Sebenarnya Dayang Bandang adalah anak perempuan kepada Sultan Israel II Ibni Al-Marhum Sultan Shakiraullah (Sultan Sulu). Anaknya ialah Datu Muhammad Ali @ MangALIs dan Datu Muhammad Salleh @ Datu Mat Salleh. Ayah kepada mereka berdua DAN suami kepada DAYANG BANDANG ialah SHARIF PENGIRAN DATU MUHAMMAD AL-BALU-TI @ DATU BALU IBNI AL-MARHUM SULTAN ALIUD-DIN II. Pihak British ada mencatatkan nama Datu Balu dalam buku sejarah dengan ejaan nama 'Buiti' yang sepatutnya nama itu ditulis dengan ejaan nama yang betul 'Baluti'.

    BalasPadam
  45. Betulkah baju yang di pakai oleh DPMS ada 7 sepertinya atau satu sahaja. Sekadar ingin tahu tq.

    BalasPadam
  46. Asalamualaikum...saya cuma pernah mendengar cerita dari arwah ibu saya...bahawa arwah atok2 saya pernah berjuang bersama2 DPMS menentang british..Alfatihah buat seluruh pejuang2...

    BalasPadam
  47. salam utk pengunjungn blog ini, untuk menjawab persoalan dlm blog ini baik pembaca sabah forum siapa king of north borneo! cerita berkaitan Paduka Syed Muhammad Salleh ibni Almarhum Pengiran Jalaludin ibni Almarhum Pengiran Anak Abdul Rauf ibni Almarhum Sultan Maulana Abdul Momin... Paduka SMS cuma mempunyai seorang anak sahaja dengan Dang Bandang, iaitu Tuan Syed Butu@Bhutu, dan isteri Tuan Syed Bhutu adalah Pengiran Siti Hapsah.
    Paduk SMS ada kaitan rapat dengan tanah karambunai, kerana karambunai adalah sebagai maskahwin yg diberikan oleh Paduka kepada bakal menantunya Pengiran siti hapsah.
    diharap janganlah lebih sudu dari kuah, kerana cerita berkaitan paduka banyak yg telah diputar belit, tidak ada cerita legenda berkaitan Paduka SMS, untuk pengetahuan pembaca Paduka SMS telah mangkat di dalam daerah sandakan pada 1916 akibat diracun oleh pengikutnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, satu lagi pengakuan kontroversi berkaitan Paduka mat Salleh ditimbulkan, tapi sayang tanpa nama siapa orangnya.

      Datu Paduka Mat Salleh memang ada hubungannya dengan Tanah Karambunai. Almarhum Pengiran Jalaludin Ibni Pengiran Abdul Rauf ibni Pengiran Rajit ( bukan ibni Sultan Maulana Abdul Momin ) adalah bapa saudara kepada Datu Paduka Mat Salleh.Ibu Datu Paduka Mat Salleh adalah adik beradik dengan Pangeran Jalaludin dan Pangeran Besar Abdullah.

      Pengiran jalaludin tiada anak lelaki.Hanya ada anak perempuan bernama Pg Siti Fatimah suami kepada Pengiran Mohamad Salleh ( atau dikenali sebagai Syahbandar Mohamad Salleh, bukannya Datu Paduka Mat Salleh ).Pangeran Mohamad Salleh@Syahbandar Mohamad Salleh adalah ipar sepupu kepada Datu Paduka Mat Salleh.

      Pg Siti Hafsah adalah anak Pangeran Mohamad Salleh + Pg Siti Fatimah. Datu Paduka Mat Salleh memang manusia yang gagah dan mempunyai kelebihan luar biasa.

      Sewaktu Perang Tambunan 1901 aliran anak sungai ke Kubu Tambunan diracun oleh pihak British untuk membunuh Datu Paduka Mat Salleh dan pengikutnya, Datu Paduka Mat Salleh tidak mati biarpun terminum dan berwuduk dengan air dari sungai yang diracuni.

      Padam
    2. Dalam Menggatal Treaty 23 April 1898. Antara syarat perjanjian antara Mat Salleh dan British ialah,"Pembebasan Shahbandar dan Malim dari penjara Sandakan".

      Siapakah Shahbandar yang sangat ingin dibebaskan oleh Mat Salleh ini?Shahbandar dibebaskan atas alasan yang diberi oleh Mat Salleh bahawa Shahbandar "sudah tua dan uzur". Kajilah siapakah Shahbandar ini dan kenapa ia menjadi syarat utama Perdamaian dan Perjanjian Mat Salleh vs British.

      Pangeran Shahbandar adalah gelaran keturunan Diraja Brunei sama seperti Pangeran Temenggung atau Pangeran Bendahara dan semua gelaran ini menjadi Raja Negeri atau Daerah.Mereke layak menjadi Sultan dalam Kesultanan Brunei.Wajar juga kalau Pangeran Shahbandar Mohaamad Salleh tu adalah Raja Karambunai.

      Jika Shahbandar yang dimaksudkan adalah Shahbandar Mohamad Salleh di Karambunai, maka Shahbandar Mohamad Salleh bukannya Mat Salleh atau Paduka Mat Salleh.Mat Sallehlah yang membebaskan Pangeran Shahbandar yang sudah tua dan uzur ( wajarlah kalau umurnya 65 tahun dan dah jadi Warga Emas, berperang pun tidak larat lagi).

      Mat Salleh hanya dapat gelaran PADUKA selepas perjanjian Menggatal dan dia menjadi Raja atau Paduka di Tambunan, bukannya Raja North Borneo.Gelaran Paduka diberi oleh British sebagai pengikhtirafan Mat Salleh adalah Raja di Tambunan.

      Padam
  48. Maf jika sya mengatkan kajian saudara belum masak lagi, jika tuan membuat kesimpulan berdasarkan buku sejarah yg ditulis, maka tuan masih jauh tersasar lagi, biarlah sya mngupas sedikit perihal keturunan Paduka, rata2 hasil tulisa yg say baca seperti yg tuan nyatkan diatas. rasanya tuan perlu tambah ayat diatas yg mengtkan siti hapsa adlah anak Paduka kerana geran tanah karambunai atas nama siti hapsah kerana ber binti kan syed Muhammad Salleh.
    Untuk tidak memeningkan kepala tuan dan pembaca, dalam sistem British menantu akan berbinti kan pada bapa mentuanya. Jdi disini secara tidak langsung telah menjawab kenyatan tuan diatas. Sya mnyatkan hal yg sebenar berdasrkan fakta. janganlah kita mengaku keturunan jika moyang sendiri kita tidak tahu, begitulah halnya dengan c kembar n awang damit, gagal dalm kes perbicaraan utk memilik karambunai, kerana tidak tahu asal usul pemilik sebenar karambunai. Maaf jika sya mengtkan tuan tidak kenal siapa sebenarnya sultN maulana Abdul Momin n warisnya? persoalan itu akan terjawb sedikit masa lagi. walubagaimanapun sya kagum dengn usaha awang damit n kembar turun naik mahkamah, tidak seperti yang lain sepert ayam kehilangan taji berani berkokok diluar gelanggang saja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf juga sdra, saya tidak minat langsung tentang harta Karambunai.Jika kamu mau menuntut harta nenek moyang kamu itu terserah kepada kamu. Saya tiada kaitan dengan siapa2 yang sdra sebutkan sama ada si awang Damit atau si kembar. Tentang dakwaan sdra bahawa Syed Mohamad Salleh adalah Paduka Mat Salleh,itu hak sdra kerana siapa pun sekarang ini boleh berbuat demikian. Lawan lah sejarah dan tuntutlah Karambunai jika itu menjadi matlamat sdra, saya akan tunggu kejayaan sdra dan saya doakan sdra berjaya jika itu Hak yang Allah telah tetapkan untuk sdra.

      Padam
  49. salam allah pada saudara saudara ku.. sya berharap janganlah mendengar cerita-ceita lisan yg tidak berasas dan berfakta berkaitan Paduka SMS, paduk tidak memilik sebarang ilmu seperti yg tuan2 canangkan, ilmu Paduka SMS cuma mentauhidkan Allah yg maha esa, yakin dan kenal diri yang sebenar diri, matinya seperti manusia biasa, mencium keharuman Adam juga..

    Paduka Mat Salleh bin datu balu yg saudar2 baca n belaja3 d sekolh itu, adalah orang Syed Muhammad Salleh ibnu almarhum Pengiran Syed Jalaluddin. Sebutan Muhammad itu telah diringkaskan menjadi Mat oleh orang british, dan sebutan itu melekat sehingga sekarang, walupun pihak british menyebut Mat Salleh, tetapi mereka tidak mengubah nama dalam surat2 perjanjian yg pernah dibuat oleh Paduka SMS.

    Paduka SMS bukqn berbangsa suluk atau bajau seperti yg saudar biasa baca sebelum ini, beliau dalah keturunan ahlulbait dpda sultan Sharif Ali ibnu Sharif Ajlan yg menaiki takhta kerajaan Brunei TM 1425 mengantikqn bapa mentuanya Sultan Ahmad. Juri keturunan ini daripada nabi muhammad swa melalui cucunda baginda Sayidina Hasan.

    Manakala Datu Balu itu sebnarnya Tuan Syed Bhutu anak tunggal Paduka SMS. Tuan Syed Bhutu berkahwin dengan Pengiran Siti Hapsah ibni almarhum Pengiran Angkala dan mereka dikurniakan 7org anak.

    Anak Pg Jalaludin yg tn maksudkan iaitu Pg Fatimah@Dgku Fatimah Labih Rayang@dang Bandang adlah berasal dri pulau simunul, daripda nasab keturunan Syekh Makldom seorang pendakwa.

    Selepas kemangkatan PSMS 1916, anakya Tuan Syed Bhutu bersama kelurga melarikan diri dari karambunai n ke Pulau Simunul sehinggalh akhir hayat, selepas perang dunia ke 2 isteri dan anak tuan syed Bhutu kembali ke North Borne, sehingglah sekarng. Sya tidak menyalahkan tn n pembaca kerana tidak mengetahui sejarah sebenar, kerana banyak perkara berkaitan keturunan PSMS telqh diputarbelit oleh pemimpin terdahulu, mengaku anak paduka sedangkan umur PSMS mangkat pada tqhun 1916 sekitar 80tahun lebih. untuk pengetahuan pembaca, Syed Muhammad Salleh bukan sekadar seorang pahlawan seperti yg kita biasa baca, malah jauh dari itu lagi! kaji lah maksud sebenar perjanjian 1877 diantara sultan maulan abdul momin dengan wakil BNBC gustavus baron de oberbeck. sya akan huraikqn secera terperinci berkaitan sejarah sabah yg tidak diketahui umum sebelum ini, salam Allah untuk semua...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apapun ceritanya, kedua-dua nama sama ada Paduka Mat Salleh dan Syed Mohamad Salleh masing-masing mempunyai jurai keturunan, waris keturunan, kedua-duanya juga keturunan ahlul bait, keturunan Kesultanan Brunei dan Sulu. Mat Salleh dalam buku sejarah yang hidup menentang penjajahan British dan hidup sehingga 1950an dan banyak berperanan mendidik pejuang-pejuang pribumi menentang penjajahan Jepun tetap wujud, tetap seorang pejuang dan tetap ada sejarahnya.Keturunannya juga Ahlul Bait dan dididik supaya menjauhi kedustaan dan ketamakan, mereka juga ada sumpahan perjuangan, ada sumpahan keturunan.Cerita keturunan mereka tetap menjadi kenangan cucu cicit.

      Mat Salleh Pejuang Sabah,Walaupun dia keturunan Ahlul Bait ( Shariff ) dia tetap juga Bajau atau Suluk atau Brunei atau Dusun atau Iranun kerana dia menuturkan bahasa-bahasa peribumi Sabah dan darah suku-suku peribumi Sabah mengalir dalam keturunannya, mengamalkan budaya Bajau Suluk dan diakui oleh British sebagai BAJAU SULUK.

      Sultan-sultan di Malaysia juga adalah ahlul bait dari Tanah Arab,tetapi mereka tetap bangsa Melayu walaupun masing-masing ada yang keturunan Bugis, Melayu Kedah, Minangkabau, Melayu Kelantan dan seumpamanya malahan Kesultanan Brunei juga tidak menyebutkan bangsa Ahlul Bait atau Arab tetapi membangsakan diri mereka dengan istilah Brunei atau Melayu Brunei. Ketaksuban pada bangsa dan keturunan hanya membawa perpecahan dan keujuban. Manusia sama sahaja di sisi Tuhan dari segi bangsa tetapi berbeza hanya pada amalannya.

      Padam
    2. 1916 ( meninggal )- 1900 ( Perang Tambunan ) = 16 tahun.80-16 = 64 atau lebih.Mana kuat lagi perang kalau umur 65 ke atas waktu di Tambunan 1900. Gambar lukisan British tu lebih kurang umur 30an.....?????

      Padam
    3. "When Mr.Cowie was trading in the Sulu Islands, he met the Sultan of Sulu and also DATU MAKBUL who was the brother of the Sultan, and the FATHER of Dayang Bandong, Mat Salleh's wife, and so Mr.Cowie was acquainted with the family". ( THE BRITISH NORTH BORNEO HERALD, page 207,N0.16,1933 )

      Padam
    4. 1.Dayang Bandong Bte Datu Makbul ( Sulu )isteri Mat Salleh
      2.Pg Fatimah@Dgku Fatimah Labih Rayang Bandang@dang bandang Bte Pangeran Jalaludin ( Karambunai )isteri Syed Mohamad Salleh.

      .....mana yang betul ni...?cuba bagi respon...catatan Sejarah atau rekaan Sejarah?

      Padam
    5. salam allah..., hanya jauhari mengenal manikam...

      seperti yg sya nyatkn tulisan sejarah yg biasa kita baca n termasuklah newas herald 1933, menimbulkqn persoalan demi persoalan, kalau saudara berkiblatkan newas herald sya pasti pembaca akan jatuh masuk parit! tpi jgn risau sya pun satu ketika dulu biasa masuk parit juga sbb terabh2 mencar haluan.
      Kerana tangan2 ghaib lah menyebabkn kita tidak tahu sejarah sebenar North Borneo, kerana merekalah, nilai sejarqh itu menjadi teramat murah! mengapa murah? kerana orang luar berani membuat tuntutan yg tidak sepatutnya ke atas sabah.

      disini bukanlh gelanggang yg sesuai bagi sya utk berbahas mencari kebenaran, carilah saluran yg betul, setakat cerita tampa fakta maka cucu cicit kita akan dihiburkn dgn cerita legenda sahaja.
      Kepada pemilik blog sya ucpkn tq kerana story n ulasan tuan berhubung Syed Muhammad Salleh, membuatkan sya singgah sebentar melabuhkan sauh, setidak2 tidaknya dapt sedikit tempias ilmu dri kebijaksanaan tuan.
      kau aku aku kau juga sya percaya kita akan bertemu jua, jika jln kita sehaluan u n i pasti duduk di dalam yg tiada.. maaf jika ada pembaca yg tidak faham kerana yg faham cuma pemilik blog ini saja..

      salam allah...

      Padam
  50. Assalamulaikum, Datu.

    cucu ingin bertanya, ada berapa baju kebal yang sama dengan DPMS, berdasarkan pemerhatian corak dan ukiran ayat-alquran tersebut sama dengan di muzium sabah. dan siapa orang kanan DPMS yang memiliki baju tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam,

      Baju Kebal DPMS ini juga masih menjadi persoalan. Ada 2 versi baju kebal Mat Salleh yang selalu diperkatakan, iaitu;

      1. Jaket Kebal dibuat dari kulit kayu bertulisan ayat al Quran yang dipamerkan di Muzium Negeri Sabah.Ada pihak mendakwa ada 7 hingga 9 semuanya.

      2. Jaket Kebal Kain Kuning bertulisan ayat al quran ( digunakan sewaktu perang melawan tentera Jepun.Disimpan oleh waris DPMS dan gerila Tun Mustapha.Ada yang mendakwa ada 7 juga semuanya.

      Sesiapa yang ada menyimpannya dialu-alukan mempamerkannya.Saya telah melihat 3 helai setakat ini dari jenis Jaket No.2.


      Wallahu ahlam

      Padam
  51. Assalammualaikum. Untuk makluman sidang pembaca yang budiman, Dayang Bandang Ibni Al-Marhum Sultan Israel II (Sultan Wilayah North of Borneo) adalah bonda kepada Datu Muhammad Salleh @ Mat Salleh dan Datu Ali @ MangALIs. Suaminya pula bernama Datu Muhammad Baluti @ Datu Balu. Wassalam.

    BalasPadam
  52. Sy tdk pasti samada ini benar ato tdk. Arwah ayah sy pernah berkata dia adalah anak mat salleh dr bini kagayan. Makam mat salleh brada d pangutaran dikenali sbgi makam guru. Ayah sy d besarkan d bandang. Dia ada tanda bintang peninggalan mat salleh yg masi disimpan olh penjaganya yg da lama meninggal.

    BalasPadam
  53. Kpd smua, mat salleh ada ramai istri. Drpd kita brdebat,yuk kita smua test DNA agar keturunan mat salleh blh d Satukn. Tetapkn masa brjmpa dn test trus. Tolong la,,leraikn kekusutan dn cri saudara belah ayah sy.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Test DNA akan dibuat juga akhirnya, percayalah...tapi masa belum mengizinkan.

      Siapakah yang sewajarnya boleh diakui DNAnya sebagai waris Mat Salleh yang tulen dan diakui oleh Dunia.....?. Ada....tapi belum masanya saya mendedahkannya.DNA keturunan mereka akan diakui oleh pakar-pakar Sejarah Dunia, Kerajaan Malaysia dan Brunei. DNA mereka juga yang akan dijadikan rujukan untuk menjejak semua keturunan DPMS.

      Padam
  54. Salam Datu Sangkula..
    Saya ingin bertanya..adakah DPMS Mempunyai hunbungan dgn datuk salleh sulong??

    BalasPadam
  55. assalam, benar ka kubur DPMS telah di jumpai? mohon pencerahan pada hal ini kerana sekarang ada yg mengatakan kubur moyang saya adalah DPMS. ada seseorg dari inanam yg bagitau hal nie kepada keluarga saya & kami susah hendak buat keputusan sebab takut tersilap padah jawabnya. erm.. mohon pencerahaan. terima kasih

    BalasPadam
  56. Asalamualiakum datu sangkula.........
    Bapa sy pernah cerita dengan sy yg datu paduka mat salleh pernah lari ke semporna setelah kalah perang dengan british untuk mendapatkan bantuan dari saudara2nya yg berketurunan bajau semporna & aruwah moyang2 sy di katakan salah satu keturunan or kerabat2 beliau yg ada di semporna,sy pn tidak tahu tentang ke sahihan cerita nie tp aruwah atuk sy ada meninggal keris yg panjangnya lebih kurang 12inci sebagai harta pusaka keluarga......nama atuk sy ULDIN BIN ALBAUDDIN.......cerita bapa saya lagi moyang2 sy dulu penentang kuat dengan askar2 jepun di semporna & berkubu di sebuah pulau yg ada gua...........hope datu sangkula dapat bagi sikit penjelasan jika datu sangkula pernah or tahu tentang kesahihan cerita2 nie, tidak kisah la benar ka or sebaliknya sekadar ingin tahu sejarah keluarga sy.......
    Ingin tahu..........

    BalasPadam
  57. mungkin Kah Antanom bersaudara PSMS

    Sultan Berunai yg Pertama orang murut

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam Syair Awang Semaun iaitu syair legenda yang menceritakan 14 bersaudara yang bertanggung jawab mendirikan Kesultanan Brunei terdapat watak-watak yang akhirnya menjadi Sultan Brunei Pertama dan Sultan Brunei Ke-dua.

      Syair Awang Semaun menceritakan banyak peristiwa yang berlaku di Tanah Borneo khususnya di Marudu, Kinabatangan, Brunei dan lain-lain kawasan. Kesemua bersaudara ini dikatakan adalah Orang Dayak.Justeru itu Awang Semaun dikatakan adalah nenek moyang orang Murut ( Dayak Murut ) dan Iban ( Dayak Iban di Sarawak ).

      Awang Alak Betatar pula dikatakan bersaudara dengan Awang Semaun. Awang Alak betatar dikatakan dalam syair tersebut adalah berasal dari Kawasan Utara Borneo ( Kemungkinan besar adalah Teluk Marudu) dan berperang dengan Raja Sulu yang bernama Datu Gamban di kawasan Teluk Marudu. Awang Alak Betatar akhirnya menjadi Sultan Brunei Pertama bergelar Sultan Muhamad Shah ( 1363-1402 ) setelah dia berkahwin dengan Puteri Johor. Orang yang bertanggung jawab melarikan Puteri Johor ke Borneo adalah Awang Semaun dan rombongannya.

      Dalam cerita Kesultanan Sulu, disebutkan Sultan Sulu Pertama iaitu Sultan Muhamad Diraja telah merampas Puteri Johor. Mungkinkah Sultan Brunei Pertama ( Sultan Muhamad Shah ) adalah orang merujuk orang yang sama iaitu Sultan Sultan Muhamad Diraja ( Kajian lanjut masih perlu dibuat ). Suku Orang Suluk sering merujuk nenek moyang mereka sebagai berasal dari Orang Buranaun atau Bud Ranun ( ertinya Orang Bukit ) dan Gimbahanun ( Orang Pendalaman di hutan ). Buranun adalah salah satu Suku Orang Dayak yang diakhirnya berkahwin campur dengan Orang Bakhlayas ( nenek moyang Orang Bajau ) dan apabila memeluk Islam disebut sebagai Orang Suluk atau Tao Sug.

      Dalam Syair Awang Semaun, Puteri Johor ini telah dirampas oleh Awang Semaun untuk menjadi isteri Awang Alak Betatar.Dalam Syair ini juga Awang Semaun disebutkan seorang yang gagah perkasa kerana memakan ikan Sumpit-Sumpit Gergasi. Setelah menjadi gagah perkasa, Awang Semaun dikatakan telah berkelana dan seringkali bergaduh dan berperang. Awang Semaun telah dilantik oleh Panglima Kijal ( Orang Bajau sebagai laksamananya.

      Kegagahan Awang Semaun telah sampai ke pengetahuan Patih Berbai dan mengadu kekuatan dengan beberapa panglima lain. Panglima Kijal adalah Ketua Perang Patih Berbai dan Awang Semaun akhirnya berkhidmat kepada Patih Berbaih.

      Patih Berbai ini dalam Salasilah Kesultanan Brunei adalah Sultan Ahmad ( 1408-1425 ) iaitu Sultan Brunei Ke-2 yang berkahwin dengan Puteri Kinabatangan ( adik Ong Sum Ping ). Ong Sum Ping ( Raja Kinabalu ) berkahwin dengan Puteri Ratna Dewi iaitu Puteri kepada Sultan Muhamad Shah ( Sultan Brunei Pertama ). Dalam catatan China lama pula dikatakan Sultan Ahmad pernah melawat Maharaja China untuk kali ke-3 ( kalau tak silap ) untuk memberitahu Maharaja China bahawa pusat pemerintahan baginda telah berpindah ke BARU NAH atau Brunei pada hari ini. Ini bermakna pusat pemerintahan Brunei sebelum ini kemungkinan besar di Kinabatangan atau di tempat lain di negeri Sabah.

      Banyak lagi watak-watak lain yang akhirnya memancarkan keturunan mereka di Tanah Borneo. Apu Awang misalnya adalah salah seorang saudara 14 kepada Awang semaun. Keturunan Apu Awang ini kemungkinan besar adalah suku PU AWANG ( nama lama bagi satu suku Orang Sungai yang mendiami kawasan Paitan dan sekitarnya). Suku PU Awang juga adalah sub etnik lama DAYAK Sabah. Salah satu keturunan Suku Puawang ialah PAK MUSA yang menjadi salah seorang pahlawan menentang penjajahan British di Sabah.

      Dalam Syair Awang Semaun juga ada disebutkan nama asal Gunung Tertinggi di Brunei ( kemungkinan besar gunung yang disebutkan adalah Gunung Kinabalu ).

      Justeru itu, Syair Awang Semaun adalah rujukan utama yang akan menemukan ras dan suku di Borneo khususnya di Brunei, Sabah dan Sarawak dan perlu menjadi bahan kajian atau dokumen sejarah yang setaraf dengan Sejarah Melayu.



      Padam
  58. Assalamulaikum Datu Sangkula..
    Ada beberapa soalan.
    1.DPMS ada berapa org adik beradik kandung..?
    2.DPMS ada pertalian darah dengan Embo Ali ka..?
    3.menurut cerita nenek2 saya kami berasal dari pocongkota belut.
    Embo Ali ada adik perempuan yg berkahwin dengan lelaki dusun berasal
    Dari inanam.
    Persoalannya berapa orang adik beradik embo Ali..?
    Penentangan terhadap british oleh DPMS dan embo Ali ada
    Hubung kait antara satu sama lain...?
    Kisah penentangan DPMS lebih menonjol dalambuku2 sejarah,
    Berbanding kisah penentangan Embo Ali di kg pandasan kota belut.
    mungkin Datu Sangkula lebih banyak tahu cerita dari orang2 tua.

    BalasPadam
  59. 3.menurut cerita nenek2 saya kami berasal dari kg Pandasan KB..?

    BalasPadam
  60. Assalam..Datu..Siapa Santara@Antara kepada Datuk Paduka Mat Salleh????

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa alaikum salam,

      Maaf lama beri respon. Santara adalah salah seorang orang kanan atau Ketua Panglima kepada Mat Salleh.Mereka mempunyai pertalian saudara juga.

      Padam
  61. Mohon penjelasan lanjut tentang Santara@Antara bin Mursad kaitan dengan Datu Paduka Mat Salleh.

    BalasPadam
  62. Assalamua'laikum Saudara Datu Sangkula, pertama sekali syukur ke hadrat ILLAhi atas nikmat yang sangat banyak, dan terima kasih atas blog ini,Tuan hamba ni berasal dari kg inanam laut.. amat suka sejarah dan selalu bercerita dengan orang tua2. Moyang dan datuk hamba pernah ceritakan mengenai Datu Paduka Mat Salleh pahlawanan terulung di negeri ini. Ada orang cakap kami keturunan DPMS.. Dan kebanyakkan nama pakcik2 hamba bermula dengan MAT. tapi menurut cerita datuk hamba, hamba ni berketurunan hulubalang terhampir atau terdekat DPMS.. menurut cerita datuk hamba, isteri DPMS orang Inanam..Zaman dahulu memang tidak dinafikan orang kuat dan hebat.. Dan seperti yang hamba digambarkan DPMS ini tinggi orangnya dan yang terbunuh di Tambunan tu adalah sahabat DPMS yang sama tinggi dan gagah. Gombunan namanya mungkin. Selepas pertempuran di Tambunan datuk hamba kata DPMS ada pulang Kg Inanam Laut.. tetapi kepala DPMS berdarah cedera. kemungkinan terkena serangan meriam British..kalau nak cerita memng perlu duduk lama.

    BalasPadam
  63. Assalamualaikum......saya sekarang berada di Telok panglima Garang,Banting sel.bagaimana kita bleh berhubung....ada sesuatu tentang diri saya yg perlukan pengesahan drp en...anak Sabah....

    BalasPadam
  64. Assalamualaikum, tuan sy ingin bertanya. bapa sy pernah ckp ada 7 orang berketurunan shariff mendampingi bapa sya secara ghaib.. pernah sekali seorang ustaz merawat datuk saya yang sakit, lalu masa zuhur ustaz itu tumpang solat di bilik bapa saya. selesai solat ustaz itu ceritakan pada bapa saya yang dia tahu ada beberapa org yang ghaib turut solat dan menjadi makmum dalam solat ustaz tadi.. adakh orang ghaib itu jin atau makhluk yang tidak diketahui?

    BalasPadam
  65. Niusul bana salasilah kturunan dpms tu.. smoga brjaya..

    BalasPadam
  66. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  67. UJIAN DNA KETURUNAN ATAU MEREKA YANG MENGAKUI KETURUNAN MAT SALLEH

    Sesiapa yang berminat untuk melakukan Ujian DNA secara berkumpulan sebagai pengesahan keturunan Datu Paduka Mat Salleh adalah dialu-alukan untuk mendaftarkan diri melalui email; sangkula.julaspi@gmail. Sila sertakan biodata lengkap anda termasuk nama ibu bapa, no.h/p, alamat dihubungi serta lain-lain data atau gambar.

    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada bayaran ka itu datu. Kalu pree sia maulah.

      Padam
    2. Ya, mestilah ada bayaran. Ujian DNA dibuat di maklmal USA tapi bule rukut-rukut ba yang penting salasai ni rahsia. Ujian DNA keputusannya diakui benar 99%. Apa mau takut kita cari kabanaran ba.

      Padam
  68. Darah siapa yang jd induk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada 2 Darah yang akan dijadikan Induk;

      1. Darah keturunan orang yang diakui oleh PMS sebagai anak kandungnnya secara pertemuan roh.Pengakuan ini dibuat oleh PMS pada bulan ramadan tahun 2013 yang lalu secara ghaib. Keturunan orang yang dimaksudkan adalah generasi ke-3 PMS dan telah dikenalpasti.

      2. Darah keturunan yang disebutkan dalam laporan British seperti berikut "....in fact that his wives are now in the in the hands of the company,and have been looked after in Sandakan by THE PRIEST, and lodged with his family". ( Laporan THE BRITISH NORTH BORNEO HERALD bertarikh 16 Ogos 1900 ).

      Dalam laporan tersebut disebutkan bahawa;

      A. Isteri Mat Salleh iaitu Dang Bandang dan keluarganya ditawan oleh British
      B. Keluarga Mat Salleh ( kemungkinan isterinya dari suku Dusun ) turut sama
      C. Keluarga Mat Salleh berada di bawah pengawasan PADERI British

      Dang Bandang dan keluarganya dibebaskan oleh pihak British secara terhormat, tetapi kemungkinan isterinya yang lain ( sedang mengandung ) ditawan dan dijaga oleh Paderi British dan akhirnya..... Perkara ini hanya dapat disahkan dan dibuktikan melalui padanan DNA sahaja.

      Atas alasan inilah mengapa semua anak dan keturunan Mat Salleh disembunyikan dan dirahsiakan secara sengaja dengan alasan " akan diambil oleh British atau Amerika ".

      Darah keturunan NO.1 dan NO.2 akan diuji DNAnya dan jika sepadan, maka misteri ini akan terjawab dan diselesaikan.

      Semoga pendedahan ini mendapat kemaafan daripada PMS kerana mendedahkan rahsia lama yang tersimpan dan mendapat keampunan Allah. Hanya Allah yang Maha Benar dan Maha Mengetahui.

      Kepada mereka yang merasakan berada di darah keturunan NO.2 dialu-alukan untuk bekerjasama dan membuktikan 'ANDA ADALAH KETURUNAN TULEN PMS'.

      Wassaalam.

      Padam
    2. bilang mau tapuk dr america tp buat ujian di usa. ish ishhhhh.... ni puak iluminati kali ni

      Padam
    3. USA je ada cawangan Makmal di Malaysia untuk buat ujian DNA.Malahan ujian boleh dibuat secara on-line saja.Kalau sdra ada makmal boleh uji tempat sdra saja boleh dapat free of charge. Dulu kita batapuk sebab kita urang takut, sekarang tiada apa lagi yang ditakutkan dan perlu disembunyikan sampai hari kiamat. Malaysia sudah cukup kuat untuk bertahan dari segala tipu muslihat luar.

      Semua kerja masa lalu di Sabah memang angkara ILUMINATI, terlalu umum untuk dibincangkan di sini. Kalau mau tau lebih lanjut, bersatu dulu waris Mat Salleh baru boleh cerita sesama sendiri dan bersama pertahankan diri.

      Padam
  69. Banyak betul cerita pasal Mat Salleh ni....mana satu juga ni yg betul.....?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah misterinya Mat Salleh, cerita mengenainya menembusi ruang waktu dan sampai dalam alam ghaib, alam Jin dan Bunian pun ada cerita mengenai Mat Salleh. Itulah uniknya Mat Salleh, Amerika,British dan sekutunya juga bercerita mengenai Mat Salleh ni. Memang bikin pening..... ujian DNA saja jawapan terbaiknya.

      Ini belum masuk cerita mengenai mengapa Mat Salleh menentang Penjajah British?....

      Padam
  70. adakah patut DPMS tu org suluk klau d ikutkan DPMS tu org bajau kalau c pembaca memahami isi cerita tersebut

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bajau la ba itu, tapi bertutur juga dalam bahasa Suluk sebab ada darah Suluk juga.

      Panjang kalau dihurai peri hal Suluk dan Bajau ini. Cukup diringkaskan, kedatangan Syarif-Syarif dari Kesultanan Johor Lama dan Sumatera diiringi oleh gerombolan Pengiring dan Panglima Bajau untuk mendirikan Kesultanan Sulu.Jadi kalau pengiringnya Bajau, takkanlah Rajanya orang Bugis atau Suluk atau Jawa.

      Suluk terhasil dari pengislaman orang-orang Dayak Buranun ( Pagan ) akibat kahwin campur dengan gerombolan Bajau/Bakhlayas ( beragama Islam ). Dayak Buranun adalah golongan KeDatuan atau Pemerintah awal Sulu,justeru itu keturunan islam yang terhasil akhirnya menjadi Orang Suluk merujuk kepada nama Pulau Sulu dan istilah SUk atau MA-SUK ( ISLAM ).

      Nama Pulau Sulug atau Sulug pula berasal dari perkataan Bajau "SELOG" atau SULUG yang bererti ARUS. Jadi orang Suluk tu ertinya orang Arus, sinonim juga dengan perlakuan dan gaya hidup orang Bajau yang suka menongkah arus belayar di lautan atau SEA GYPSES.Jadi, kalau orang itu bertutur bahasa Suluk , jadi Suluk la ba dikata orang,kalau dia menuturkan bahasa Bajau, jadi Bajaulah dicakap urang.

      Padam
  71. As salam..
    Kalau sungguh begitu rumit dan banyak yang samar serta kabur..jangan membuat andaian dan bercerita benda yang hanya dilisankan.
    Yang Pergi biarkan pergi ..Yang Hilang jangan dicari..Simpanlah Apa yang ditinggalkan didalam almari..supaya diri tidak hinggap laknat Allah terhadap dosa yang tidak diampuni..RIAK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaiakum salam,

      Adakah kekaburan dan kesamaran perlu dibiarkan...? dan disimpan dalam almari, seolah-olah sdra takut pada cerita lisan.

      Cerita lisan adalah salah satu sumber rujukan sejarah yang wajar ditapis dan dipertimbangkan. Sejarah Melayu yang menjadi rujukan utama Kesultanan Melayu dan cerita peradaban Melayu juga pada awalnya diturunkan sejarah lisan, kemudian dibukukan. Tahukah sdra.... bahawa Sejarah Melayu kini diikhtiraf oleh PBB sebagai dokumen warisan dunia yang terpanjang sejarahnya. Sumbernya adalah ceita lisan.

      Tiada RIAK dalam hal mencari kebenaran dan membetulkan jalur sejarah silam. Allah tu maha tahu,siapa yang RIAK dan siapa yang tidak, Dia juga tahu siapa yang niatnya serong.Sejarah Mat Salleh wajar diletakkan pada garis sejarah yang betul, adakah mencari kebenaran itu suatu yang dilaknat Allah? dan membetulkan kesilapan ( diri dan orang lain ) itu suatu yang RIAK..?. Hairan bin ajaib, ada juga yang takut pada cerita lisan dan kebenaran.

      Padam
  72. Assalam,
    Wahh ... ambil masa sejam lebih juga sy baca blog / komen² ni. Memang best la baca sejarah tokoh wira Sabah DPMS. Sampai naik pening pun ada ..
    patut di rungkaikan lagi keturunan DPMS, sapa yg rajin buat la Salasilah , letak d blog ni :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa alaikum salam,

      Memang bikin pening, sebab itu perlu diusul dan dirungkaikan. Setakat ini ada bebarapa dakwaan mengenai keturunan Mat Salleh ni;

      1. Mat Salleh adalah anak Datu Muhamad Salleh seperti di atas
      2. Mat Salleh adalah anak Pangeran Mohamad Salleh
      3. Mat Salleh anak Datu Butuh
      4. Mat Salleh anak Datu Baluh
      5. Mat Salleh anak Syed Butuh
      6. Mat Salleh anak keturunan Nakhura Angging/Sangkalang
      7. Mat Salleh anak orang Bunian
      8. Ada lagi....ni nanti

      Padam
  73. ada juga cerita versi lain di link nie..http://hjidrus.blogspot.com/2013/08/pewaris-datu-paduka-muhammad-salleh-mat.html

    BalasPadam
  74. Kubur Mat Salleh pun jadi persoalan, mana satu;

    1. Kubur Mat Salleh ada di Kampung Pancur,Langkon Kota Marudu
    2. Kubur Mat Salleh ada di Putatan
    3. Kubur Mat Salleh ada di atas sebuah bukit,di bawah pokok besar di Sandakan
    4. Kubur Mat Salleh ada di Menggatal
    5. Kubur Mat Salleh ada di Papar
    6.Kubur Mat Salleh ada di Lawas
    7.Kubur Mat Salleh ada di rumpun bambu di Kota belud
    8.Kubur Mat Salleh ada di Pulau Pengutaran Kepulauan Sulu
    9.Kubur Mat Salleh ada di Mekah
    10.Kubur Mat Salleh ada di Kubu Tibabar Tambunan
    11. Ada lagi.....ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. Cerita dan fakta yg menarik.. Saya nie new generation yg ilmu sejarah hny sejebis bedasarkan buku teks sekolah.. Mohon kiranya bule mnta scan (ingin mengenal diri)

      Padam
  75. salam datu..

    sekadar ingin bertnya pernahkan satu dengar dengan nama datu sapened?..
    kalo perna dengar bole ka datu ceritakan kepada saya sedikit mengenai tarsilh datu sapened ini.. little.taliban@gmail.com

    BalasPadam
  76. assalammualaikum..

    BalasPadam
  77. assalamualaikum tuan.. saya adalah cicit TIMUS . mengikut cerita pkcik saya Timus adalah rakan perjuangan PMS.. dari suku SAMAH kota belud. selepas pemberontakan d pulau gaya TIMUS turut d buru oleh british. lalu TIMUS bersembunyi d kg tambulion kb dan menukar namanya dgn SUMPOL. d sana dia brkawin dgn wanita dusun dan lahir datuk saya iaitu d beri nama GARAM sempena nama bapanya Timus yg brmksud garam dlm bahasa samah.. persoalan aaya adakah benar bahawa TIMUS itu rakan seperjuangan DPM. dan adakah mereka ada kaitan darah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikum salam. Timus, Santara, Kamunta, Kolindod dan Langkap adalah antara Panglima Kanan Mat Salleh yang turut berjuang menentang British. Berdasarkan rekod sejarah dan cerita, Timus dan Santara masih berjuang menentang British di kawasan Teluk Marudu selepas jatuhnya Kubu Tambunan tahun 1900.

      British mengawasi pergerakan panglima2 ini dari Pekan Kota Belud. Timus dan Santara di kesan berada di kawasan Teluk Marudu. Perang saraf dilancarkan untuk membendung kegiatan mereka. Akhirnya Timus dan Santara menyerah diri dengan harapan akan diampunkan.

      Mereka dibicarakan di Kudat. JWW Birch yang menjadi Gabenor ketika itu enggan mengampunkan mereka. Akirnya kedua panglima ini dihukum tembak di Padang Kudat.Kubur mereka belum dapat dikesan keberadaaannya. Wallahu ahlam.

      Padam
  78. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  79. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  80. Assalammu'alaikum datu, saya tertarik dengan info datu di dalam blog ini, saya ingin menghubungi datu jika kiranya datu sudi..email saya yusyirah@hotmail.com
    terima kasih datu..wassalam

    BalasPadam
  81. Asalammualaikum Datu,
    Boleh saya tahu, bagaimana caranya untuk mengetahui akan keturunan Panglima Mat Salleh ?

    BalasPadam
  82. Assalamualaikum Datu,saya ingin bertanya tentang benarkah Hj.Mualam yang telah di jaga oleh kakak kepada bapa Tun Mustapha adalah keturunan paduka mat salleh?.Boleh kah Datu jika sudi menghubungi saya di email ; norliahahmad.2405@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikum salam. Cuba berikan nama kakak kepada bapa Tun Mustapha. Datu Harun Bin Datu Nasaruddin adalah bapa Tun Mustapha. Kampung mereka di Limau-Limauan Kudat, bersebelahan Kampung Parapat.

      Di Limau2an sepanjang maklumat yang saya ada, belum saya mendengar nama yang disebutkan. Hanya terdapat seorang yang bernama Mualama di Kampung Parapat. Beliau dulu datang dari Kampung Tampakan bersebelahan Kampung Limau2an. Ketiga2 kampung ini ada kaitan keluarga.

      Ada baiknya berikan nama orang yang menjaganya, isterinya, nama timangannya dan nama bapanya yang diberikan dan sebagainya. Saya akan cuba mengkoreksinya

      Padam
  83. Assalamualaikum Datu,saya tertarik dengan blog datu ini.Saya ingin bertanya adakah benar Hj.Mualam adalah anak kepada Paduka Mat Salleh?Dan dimana kah keturunan ini berada sekarang?

    BalasPadam
  84. Assalammualaikum.
    Admin,ni nama nenek sy. Dayang Terelah Binti Datu Tasan Bin Datu Salam.
    Email sy; a10msya@gmail.com

    BalasPadam
  85. Assalamualaikum Datu Sangkula..........,saya ingin bertanya adakah benar HJ.Muallam adalah anak kepada Paduka MS yang di jaga oleh Keturunan Tun Mustapha di sebuah pulau berdekatan dengan Kudat? Menurut cerita yang saya dengar beliau mempunyai tanda bekas peluru(?) di bahagian pinggang.

    BalasPadam
  86. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  87. Assalamualaikum, hehe
    malu saya nak menceritakan perihal keluarga kami ni,
    Tpi setidaknya saya ingin bersuara,
    Terlebih dulu saya ingin meminta maaf jika pengakuan saya ini menimbulkan rasa mara,
    Menyampah atau sakit hati,

    Nama saya sarif saidirkhan bin sarif kasim, saya anak bungsu kepada
    Isteri ayah saya yg ke 3 iaitu siti anna binti salem,

    Mengikut cerita keluarga kami,
    Ayah saya telah di d besarkan di Filipina sebuah tempat yg d gelar bandang d kepulauan org sulu,
    Beliau telah di besarkan oleh sepasang suami istri (suami:rashid/istri:shirrun)
    Menurut yg d ceritakan k ayah saya,
    ayah saya dia d beri oleh datu mat saleh ke pasangan suami istri tersebut,
    Ayah saya mengetahui perkara ini setelah beliau meningkat belasan tahun,
    Arwah Ayah saya anak sulung kepada 4 adik beradik, arwah Sarif jambin, arwah Sarif hji abd ghapar & sarifa adrah,
    Ayah saya dan saudaranya telah di asing-asingkan negeri,
    Mereka mengenali sesama saudara setelah arwah ayah saya mengetahui yg beliau mempunyai saudara,

    Namum begitu arwah ayah saya x pernah bertemu dgan ayahnya,!
    Tpi arwah ayah saya menurut cerita ibu yg ayah telah sampaikan dia pernah bertemu ibunya,
    Tetapi dlam lingkungan 5 k 7 thun ibunya meninggal dunia,
    Pada tahun yg saya x pasti, hehe (sbap saya blum lahir masa tu XD)
    arwah ayah saya telah berhijrah k sabah, sandakan untuk bersama2x dgan saudaranya yg terlebih dulu telah berhijrah k sabah sandakan,
    Sehinggalah sekarang, !

    Cerita keluarga kami ini bukan la untuk menunjuk-nunjukkan yg kami ada kaitan dgan datu mat saleh atau mengambil kesempatan,

    Sekadar mencari kebenaran,
    TAPI JIKALAU ada yg rasa BETUL mat saleh adalah atuk kami yg yg SEBENAR-BENARNYA, (sila respon)

    supaya pertanyaan yg telah menjadi misteri dalam keluarga kami mengenai keturunan datu kami akan terungkai,
    Jika ada sesiapa yg berminat untuk mengetahui secara lanjut mengenai kami@saya boleh email saya d alamat ini,

    saidirkhan@gmail.com
    Age : 24
    Keturunan : tidak di ketahui
    Area sandakan sabah

    Peace untuk bangsa & agama ^^

    BalasPadam
  88. Assalamualaikum, hehe
    malu saya nak menceritakan perihal keluarga kami ni,
    Tpi setidaknya saya ingin bersuara,
    Terlebih dulu saya ingin meminta maaf jika pengakuan saya ini menimbulkan rasa mara,
    Menyampah atau sakit hati,

    Nama saya sarif saidirkhan bin sarif kasim, saya anak bungsu kepada
    Isteri ayah saya yg ke 3 iaitu siti anna binti salem,

    Mengikut cerita keluarga kami,
    Ayah saya telah di d besarkan di Filipina sebuah tempat yg d gelar bandang d kepulauan org sulu,
    Beliau telah di besarkan oleh sepasang suami istri (suami:rashid/istri:shirrun)
    Menurut yg d ceritakan k ayah saya,
    ayah saya dia d beri oleh datu mat saleh ke pasangan suami istri tersebut,
    Ayah saya mengetahui perkara ini setelah beliau meningkat belasan tahun,
    Arwah Ayah saya anak sulung kepada 4 adik beradik, arwah Sarif jambin, arwah Sarif hji abd ghapar & sarifa adrah,
    Ayah saya dan saudaranya telah di asing-asingkan negeri,
    Mereka mengenali sesama saudara setelah arwah ayah saya mengetahui yg beliau mempunyai saudara,

    Namum begitu arwah ayah saya x pernah bertemu dgan ayahnya,!
    Tpi arwah ayah saya menurut cerita ibu yg ayah telah sampaikan dia pernah bertemu ibunya,
    Tetapi dlam lingkungan 5 k 7 thun ibunya meninggal dunia,
    Pada tahun yg saya x pasti, hehe (sbap saya blum lahir masa tu XD)
    arwah ayah saya telah berhijrah k sabah, sandakan untuk bersama2x dgan saudaranya yg terlebih dulu telah berhijrah k sabah sandakan,
    Sehinggalah sekarang, !

    Cerita keluarga kami ini bukan la untuk menunjuk-nunjukkan yg kami ada kaitan dgan datu mat saleh atau mengambil kesempatan,

    Sekadar mencari kebenaran,
    TAPI JIKALAU ada yg rasa BETUL mat saleh adalah atuk kami yg yg SEBENAR-BENARNYA, (sila respon)

    supaya pertanyaan yg telah menjadi misteri dalam keluarga kami mengenai keturunan datu kami akan terungkai,
    Jika ada sesiapa yg berminat untuk mengetahui secara lanjut mengenai kami@saya boleh email saya d alamat ini,

    saidirkhan@gmail.com
    Age : 24
    Keturunan : tidak di ketahui
    Area sandakan sabah

    Peace untuk bangsa & agama ^^

    BalasPadam
  89. sebenarnya mat salleh banyak bini..keturunannya betapuk di kota narudu di kampung tandik....ko pegi tandik cari dayang gulah binti datu muhammad...masih hidup...keturunan mat salleh ada ilmu yang x boleh dikasih tahu...memang mat salleh banyak nama,byk bini..tapi mat salleh ada di kota marudu sepanjang ayatnya..amin..embo kami

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tunggu buku saya terbit, semua kekaburan yang ada dalam blog ini dan mana-mana blog yang memperdebatkan Mat Salleh akan dijawab dalam buku tersebut. Nama-nama seperti Maharajah Haji Abdul Rahim, Pak Musa, Si Gunting, Datu Undok, Pangeran Duraop, Syariff Yassin, Syariff Usman, Pangeran Fatima, Pangeran Sabanar Hassan,Datu Butoh,Emboh Ali, Mat Satur, Dayang Bandang,Sitimah, Aisyah, Tun Mustapha, Tuan Syeikh Abdul Salam, Sarif Rashid, Datu Balu, Sabandar Mohamad Salleh, Pg Mohamad Salleh Syamayuda, Sultan Brunei, Sultan Sulu, Badaruddin II, Jamalul Kiram, Jamalul Alam dan Sultan Iranun serta keturunan mereka dan hubungannya dengan Mat Salleh ada dihuraikan dalam buku tersebut.

      Wajah Mat Salleh dan DNA juga akan terjawab dalam buku tersebut. Rugi kalau tidak baca sebab segala rekod lama berkaitan Mat Salleh akan menjawab segala perdebatan mengenai Mat Salleh dan ada dalam buku tersebut.

      Padam
  90. moyang saya dayang gulah binti datu muhammad..ko kenal ka..

    BalasPadam
  91. dayang gula datu muhammad .ko pi tandik la

    BalasPadam
  92. a) cerita mat salleh tiada kesudahan, bukan semakin ringkas tapi semakin serabut, masing2 mengaku aku ..aku, kami , kamilah, disana disini, sampai kiamat cerita berputar itu itu juga,

    b) yang semakin jauh itu sejarah, yg semakin menjauh itu kenangan, yang semakin memudar itu peristiwa, yang pergi usah dikenang digali hanya menyakiti hati sendiri,

    c) untuk apa berbangga keturunan Mat Salleh, saya keturunan Nabi , Nabi Adam !

    d) biarkan Roh Mat salleh damai dalam peraduannya, segala perbuatan dia semasa hidup itu antara dia dengan Khalik, andai dia berdosa pada sesiapa yang dia zalimi ..yg dia aniaya sewaktu hayatnya, itu urusan dia dengan Allah, andai dia memang telah mengislamkan puluhan pagan dan diberikan ilmu agama secukupnya sebagai bekal hayat, itu juga urusan dia dengan Allah,

    e) dayang ,pengeran, syarif, datu, paduka, panglima, wan, atau apapun gelaran dia, agama kata Tuhan tidak melihat siapa dan apa pangkatmu, apa yg dibawa ialah Amalmu sewaktu hidup ,

    f) memang asyik melayan fantasi, fantasi juga kategori angan2,

    g) seharusnya kita melihat esok untuk siapa, bagaimana dan dimana, umur semakin meningkat, badanmu semakin lelah, tenagamu semakin berkurang , cabaran tak pernah kurang,segala itu perlukan ruang sedangkan waktu bersimpang labang,
    di mahsyar besok Tuhan tidak tanya kamu keturunan Mat Salleh atau tidak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu saudara Tuhan tidak melihat siapa dan apa pangkat kita, semuanya sama kecuali amal dan ibadah. Usia memang semakin tua, tenaga semakin berkurang, yang lalu adalah kenangan silam, yang mendatang adalah perjuangan tiada kesudahan. Kenangan lama adalah untuk direnung dijadikan teladan bukan untuk melayan angan-angan, yang mendatang itu adalah hayalan yang belum pasti kebenaran di penghujung jalan kehidupan.

      Mat Salleh diperdebatkan orang justeru kenangan sewaktu perjuangan adalah teladan yang penuh pengajaran. Banyak dihayalkan sehingga sejarahnya menjadi tidak keruan, adakah dia dan rakan seperjuangan akan tenang jika sejarah banyak dipesongkan ?. Jangan silap dan pesimis saudara, kebenaran pasti ada kesudahan, hanya kepalsuan yang kekal dalam angan-angan berpanjangan. Tunggu nanti, aliran sejarah diperbetulkan, jangan nanti kita yang tahu dan sedar diam dalam ketahuan tapi takut menghadapi kenyataan. Memperjuangkan kebenaran akan ada ganjaran dari Tuhan, kerana dia maha tahu niat dan tanggung jawab yang dititiskan ke dalam hati setiap insan.

      Jangan diam dan membiarkan pemesongan diperlakukan, kerana ia menjadikan kita seorang insan dayus yang takut meniti jambatan kehidupan. Besok di mahsyar setiap perlakuan dan perkataan akan menjadi saksi perbuatan. Moga kita diberi petunjuk berterusan. Jangan lupa, membetulkan kesalahan adalah pahala amalan yang bakal dipersaksian dan dijanjikan ganjaran dari Tuhan. Wassalam.

      Padam
  93. Apa bukti keturunan ketiga itu sebenar2 benarnya waris PMS? Bila dn dijumpa dimana? Sdgkn saya kenal generasinya yg ketiga dn blom pun pernah berjumpa dgn Datu Sangkula?

    BalasPadam
  94. DALAM HUKUM SYARIAH (HUKUM ALLAH ) JIKA SESEORANG MENGAKU KETURUNAN BAIK BAIK SEDANGKAN BELIAU BUKAN KETURUNAN BAIK BAIK HUKUMNYA BERDOSA CONTOHNYA BELIAU MENGAKU KETURUNAN DATU PADUKA MAT SALLEH SEDANGKAN DIA BUKAN PASTI KETURUNAN DATU PADUKA MAT SALLEH DIA BERDOSA

    BalasPadam
  95. cuma datu scan sy nama sy rosdey bin nordih

    BalasPadam
  96. aslmkum datu sangkula, nak tanya, betul kar wujud nya 7 pahlawan kampung kawang papar??? tolong jelas kan sekira nya perkara ini betul atau tidak?? mohon petunjuk

    BalasPadam
  97. ini saya punya cerita turun tumuran lah . DPMS ni ada singgah dia kampung Libang tambunan . di rumah aki saya dia singgah. ( 2 3 hari mcm tu ) at least moyang saya pernah jumpa tokoh ini . Wallahualam .

    BalasPadam
  98. Assalamualaikum..sahabat dan saudara2 sekalian jangan lah bertikam lidah berselisihan faham di sebab kan sesuatu yg tidak pasti. Kembali lah kepada jalan yg pasti iaitu menuju ke jalan ALLAH S.W.T , Iman tdk di warisi oleh keturunan hamba yg btakwa.tidak menjadi kesalahan apabila penulis mencari keturunan Mat saleh para pembaca pun kena bersangka baik. Tp wajib kita percaya rukun islam yg 6 beriman kepada qada dan qadar. Rujuk balik pada Al Quran semua sdh tertulis jadi sdh terjawab pesan Rasullullah s.a.w berkenaan Allul bait...sebenarnya pembaca keliru blog ini mencari barangan mistik atau keturunan atau kedua nya sekali....Allahumma solli Ala Sayyidina Muhammad, Wa ala Aali sayyidina Muhammad..

    BalasPadam
  99. Assalam datu, ni nak bgthu ja, nta btul atu tdk, d crtakn olh dtuk sya sblh ibu, amat bin musa yg dtuk paduka mat salleh tdk mati d tambunan 1900, kubran d tmbunan tu hnyalh btng pisang, yg d crtakn pla olh moyng sya musa bin abdullah, seorng dusun pgn, orng suruhn pduka mat salleh atu lbh dbhsakn kadm la, mrka sdri yg tnam btng pisng tu ats arhan pduka mat salleh, slps tu mrka bgrk k km, mrka brpsh d prtnghn jln ikt haluan msng2 moyng sya k km n msuk islam dg nma musa abdullah, lps tu mrka tdk prnh brjmpa lgi dg datuk paduka.

    BalasPadam
  100. Salam sangkula , saya ketrunanan khatib sarahari dari semporna, mengikut talsilah kami.. SARAHARI Berkahwin dengan Nafsa keluarga diraja sulu pada akhir 1890an , apoh NAFSA datu Zoalkanain @ haji Asnain sementara asnain pergi ke ke mecca pada 1894 bersama Haji Butoh dan Sultan badaruddin II. nafsa pernahh kahwin dengan zuolkanain 1890an dan selepas itu di istiharkan hilang... apa yang penting disini kaitan nafsa dan anak anak sultan sulu seperti dang bandang ... sekadar pandangan .... keturunan mat salleh dan anak cucu cicit mat salleh sememangnya ada dara ketuunan itu ... namun saya nak faham dulu ... SIAPA ke APOH NAFSA yang hilang ini dan tarsilah sulu ?... utk maklumkan Nama DATO SANGKULA, KALBI, ATTIK, AMPAKI juga ada timbul dari tarsilah NAFSA.

    BalasPadam
  101. ASSALAMUALAIKUM..
    KITA RUJUK ALQURAN
    DALAM ALQURAN APA YANG TERTULIS SEMUA SUDAH BERLAKU DALAM ALQURAN..
    SEMERAH PADI DARIPADA SEMANGAT PADI..APA BUKTI TERTULIS DALAM ALQURAN... BUKTI JONGKONG EMAS SUMATRA.. SABDA NABI MUHAMMAD SAW.RASULULLAH PERGI KERAJAAN RUM UNTUK MEMERHATI EMAS DICIPTA DAN KEMBALI DIMADINAH RASULULLAH MENJADIKAN EMAS SEBAGAI WANG.. DALAM JONGKONG EMAS SAMUTRA KAMU TENGOK DALAM LAMAN WEB.. JONGKONG EMAS SAMUTRA DITEMUI DIPULAU NANGKA SABAH.. ADA TULISAN SUMATRA DAN LIMA BINTANG.. TULISAN MALAYA.. TULISAN TENGAH A.U ERTI AU ADA BETUL ATAU SAH.. BERERTI WANG EMS SAHIH.. DAN NOMBOR 999.9.. DIPUSING 6666+4= 24 ALQURAN SURAH ANNUR SEBATANG 100 KALI.. CERITA SEMERAH PADI.. ADA 5 BINTANG DIKATAKAN BULAN 5 PESTA MENUAI PADI.. DAN BANGSA DUSUN INI KAYA RAYA DENGAN EMAS.. ITU BUKTI SANGAT SAHIH.. MAKA MERUJUK ALQURAN DAN SUMBER TERDEKAT DAN FAHAMANNYA MAT SALLEH ADALAH KUTURUNAN BANGSAWAN ATAU KETURUNAN NABI SULAIMAN DAN MERUJUK FAHAMAN TERSEBUT DIKENAL PASTI NAMA BAPANYA BALU.. MAKA TERSEBUTLAH KINA.. KINA ERTINYA NENEK.. ATAU PEREMPUAN DISAMBUNG BALU.. KINABALU.. ORANG PERTAMA YANG ADA DIGUNUNG KINABALU ADALAH KETURUNAN DUSUN.. KAMPUNG PERTAMA DIGUNUNG KINABALU ITU KINASARABAN.. JADI BALU KAHWIN KINASARABAN.. PEREMPUAN.. JADI MENANG MENENTANG BRITISH MENANDA TANGAN PERJANJIAN.. MAKA DIBUAT BANDAR PERTAMA DIMALAYSIA.. KOTA KINABALU DAN NAMA MALAYSIA DIKELUARKAN OLEH SABAH SENDIRI.. DAN BANDAR BERPINDAH KE KUALA LUMPUR BILA BERLAKU SALAH FAHAMAN POLITIK SABAH.. MELETOP KAPAL.. ITU BUKTI.. DAN DALAM CERITA SEMERAH PADI ADALAH ANAK ANGKAT.. DIKATAKAN KETURUNAN NABI MUHAMMAD SAW DATANG RUM INI.. MUHAMMAD SAW DALAM CERITA SURAH ANNUR AYAT 63 SEMPAT BERPERANG BERSAMA TENTERA RUM..

    BalasPadam
  102. GENARASI DIA ADALAH NAMA MALAYSIA

    BalasPadam
  103. ASSALAMUALAIKUM..
    KITA RUJUK ALQURAN
    DALAM ALQURAN APA YANG TERTULIS SEMUA SUDAH BERLAKU DALAM ALQURAN..
    SEMERAH PADI DARIPADA SEMANGAT PADI..APA BUKTI TERTULIS DALAM ALQURAN... BUKTI JONGKONG EMAS SUMATRA.. SABDA NABI MUHAMMAD SAW.RASULULLAH PERGI KERAJAAN RUM UNTUK MEMERHATI EMAS DICIPTA DAN KEMBALI DIMADINAH RASULULLAH MENJADIKAN EMAS SEBAGAI WANG.. DALAM JONGKONG EMAS SAMUTRA KAMU TENGOK DALAM LAMAN WEB.. JONGKONG EMAS SAMUTRA DITEMUI DIPULAU NANGKA SABAH.. ADA TULISAN SUMATRA DAN LIMA BINTANG.. TULISAN MALAYA.. TULISAN TENGAH A.U ERTI AU ADA BETUL ATAU SAH.. BERERTI WANG EMS SAHIH.. DAN NOMBOR 999.9.. DIPUSING 6666+4= 24 ALQURAN SURAH ANNUR SEBATANG 100 KALI.. CERITA SEMERAH PADI.. ADA 5 BINTANG DIKATAKAN BULAN 5 PESTA MENUAI PADI.. DAN BANGSA DUSUN INI KAYA RAYA DENGAN EMAS.. ITU BUKTI SANGAT SAHIH.. MAKA MERUJUK ALQURAN DAN SUMBER TERDEKAT DAN FAHAMANNYA MAT SALLEH ADALAH KUTURUNAN BANGSAWAN ATAU KETURUNAN NABI SULAIMAN DAN MERUJUK FAHAMAN TERSEBUT DIKENAL PASTI NAMA BAPANYA BALU.. MAKA TERSEBUTLAH KINA.. KINA ERTINYA NENEK.. ATAU PEREMPUAN DISAMBUNG BALU.. KINABALU.. ORANG PERTAMA YANG ADA DIGUNUNG KINABALU ADALAH KETURUNAN DUSUN.. KAMPUNG PERTAMA DIGUNUNG KINABALU ITU KINASARABAN.. JADI BALU KAHWIN KINASARABAN.. PEREMPUAN.. JADI MENANG MENENTANG BRITISH MENANDA TANGAN PERJANJIAN.. MAKA DIBUAT BANDAR PERTAMA DIMALAYSIA.. KOTA KINABALU DAN NAMA MALAYSIA DIKELUARKAN OLEH SABAH SENDIRI.. DAN BANDAR BERPINDAH KE KUALA LUMPUR BILA BERLAKU SALAH FAHAMAN POLITIK SABAH.. MELETOP KAPAL.. ITU BUKTI.. DAN DALAM CERITA SEMERAH PADI ADALAH ANAK ANGKAT.. DIKATAKAN KETURUNAN NABI MUHAMMAD SAW DATANG RUM INI.. MUHAMMAD SAW DALAM CERITA SURAH ANNUR AYAT 63 SEMPAT BERPERANG BERSAMA TENTERA RUM..

    BalasPadam