Selamat Datang Ke Blog Batu Geliga, Buntat, Kayu Mistik dan Barang Berhikmah

Segala batu-batu geliga, buntat, mustika, kayuan dan barang-barang berhikmah yang asli dan alami dari Negeri Sabah yang dipaparkan di sini adalah untuk dikongsi bersama dan dimaharkan kepada yang berminat.Pihak saya juga mengalu-alukan semua pihak untuk bekerjasama dengan saya mencari barangan mistik dan harta karun di Negeri Sabah sejauhmana ianya dibolehkan oleh Hukum Islam dan Undang-undang Negeri Sabah. Insya Allah segala apa sahaja hikmah yang ada pada sesuatu barangan itu adalah DENGAN IZIN ALLAH YANG MAHA KUASA.

Tiada kuasa apa yang ada di alam ini melainkan daripadaNYA dan dengan izinNYA jua.INGAT...LAH..hanya DIA yang Maha Kuasa. Mulakan dengan BISMILLAH... tekadkan dengan IZINULLAH dan akhirkan dengan TAWAKKALTU ILALLAH

Sekiranya anda berminat dengan barangan dalam blog ini
SMS ke atau whats up 01112686762 DATU SANGKULA JULASPI nyatakan jumlah mahar,masa,tarikh dan nama serta alamat penghantaran. Penghantaran akan dibuat dalam masa 3-4 hari menggunakan Pos Laju. Jika ada sebarang pertanyaan email ke : Sangkula.julaspi@gmail.com.

Ahad, 9 Oktober 2011

HARTA KARUN KAPAL TENGGELAM




Harta Karun Kapal Tenggelam.Ini adalah antara beberapa contoh tembikar dan pinggan mangkuk yang diperolehi dari kapal purba yang tenggelam di perairan Negeri Sabah. Tembikar ini adalah bukti adanya hubungan dagang antarabangsa antara Negeri Sabah ( Borneo/Brunei ) dengan Negara China  antara 500 hingga 1000 tahun yang silam. Cuba anda bayangkan berapakah kapal dagang dan kapal perang yang telah tenggelam di perairan Sabah dalam tempoh tersebut. Dalam sejarah disebutkan bahawa angkatan laut Laksamana Zheng He ( Cheng Ho ) mempunyai lebih 10,000 buah kapal laut yang saiznya macam padang bola sepak dan angkatan ini pernah singgah sekurang-kurangnya dua kali di perairan Sabah ( di mana mereka singgah nda perlulah disebutkan di sini nanti ramai pula orang cari kapal tenggelam di sana ). Ini tidak termasuk kapal-kapal barat seperti Ferdinand Magellan dan Marco Polo dan kapal-kapal dari Arab dan India.

Jika anda mahu tahu di mana ada kapal purba yang tenggelam di lautan, tanyalah orang-orang Laut seperti orang Bajau pasti mereka tahu. Malangnya, kita  terlalu memandang remeh perkara ini sehinggakan tidak sedikit khazanah silam Negeri Sabah yang rosak akibat aktiviti pengeboman ikan, aktiviti pencarian  harta karun secara haram dan aktiviti scuba haram oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung jawab.

Contoh tembikar di atas diperolehi dari sekumpulan nelayan di salah satu kawasan perairan daerah di Negeri Sabah ( nda payahlah sebut nanti ramai orang pigi sana ). Nasib baiklah ada MARITIM kalau tidak, habislah harta Sabah.

Walau bagaimanapun, jika ada pihak yang mahu menerokai khazanah lautan di Negeri Sabah secara sah sangatlah dialu-alukan. Kerajaan pasti akan memberikan anda  permit dan kebenaran sah asalkan anda mempunyai kepakaran, modal, peralatan dan memenuhi syarat-syarat kerajaan Malaysia. Daripada khazanah ini dicuri baiklah diambil secara sah. Datanglah... ke Sabah saya boleh tunjukkan lokasi-lokasi di mana adanya kapal-kapal tenggelam di Kudat, Teluk Marudu, Pitas, Pulau Banggi, Pulau Balambangan, Sandakan, Kota Kinabalu, Kota Belud, Labuan, Lahad Datu dan Semporna tetapi...anda mesti ada permit yang sah dari pihak Muzium Negeri Sabah.

1 ulasan:

  1. saya mahu tahu dimana lokasi harta karun di kudat

    BalasPadam