Selamat Datang Ke Blog Batu Geliga, Buntat, Kayu Mistik dan Barang Berhikmah

Segala batu-batu geliga, buntat, mustika, kayuan dan barang-barang berhikmah yang asli dan alami dari Negeri Sabah yang dipaparkan di sini adalah untuk dikongsi bersama dan dimaharkan kepada yang berminat.Pihak saya juga mengalu-alukan semua pihak untuk bekerjasama dengan saya mencari barangan mistik dan harta karun di Negeri Sabah sejauhmana ianya dibolehkan oleh Hukum Islam dan Undang-undang Negeri Sabah. Insya Allah segala apa sahaja hikmah yang ada pada sesuatu barangan itu adalah DENGAN IZIN ALLAH YANG MAHA KUASA.

Tiada kuasa apa yang ada di alam ini melainkan daripadaNYA dan dengan izinNYA jua.INGAT...LAH..hanya DIA yang Maha Kuasa. Mulakan dengan BISMILLAH... tekadkan dengan IZINULLAH dan akhirkan dengan TAWAKKALTU ILALLAH

Sekiranya anda berminat dengan barangan dalam blog ini
SMS ke atau whats up 01112686762 DATU SANGKULA JULASPI nyatakan jumlah mahar,masa,tarikh dan nama serta alamat penghantaran. Penghantaran akan dibuat dalam masa 3-4 hari menggunakan Pos Laju. Jika ada sebarang pertanyaan email ke : Sangkula.julaspi@gmail.com.

Khamis, 24 Mei 2012

AKAR BAHAR ADA GELIGA




Akar Bahar adalah sejenis tumbuhan di dasar lautan yang tumbuh di atas batu karang atau terumbu karang. Ganjilnya akar bahar ni ialah keadaannya seakan-akan kayu akar tetapi seakan-akan batu tetapi bukan kayu dan bukan batu, jadi apalah kono...?.Akar Bahar ada yang ada batu geliga jika telah cukup matang. Batu Geliga Akar Bahar ini boleh terdapat di akar pokok, di tengah atau bergayut di pucuknya mana-mana dia suka. Urang ingat ini batu biasa, luar biasa ini mana ada tumbuhan yang tumbuh atas batu kecuali cenuai batu dan buluh perindu pulau. Jadi kalau kamu mau tau, akar bahar ini boleh buat minyak pugai macam cenuai juga, kalau dicampur kayu balabak ba.....karas macam batu pun hati si anu, jadi lembut juga dan cintanya jadi seteguh karang di laut ( ada lagu dangdut seni katanya macam ini ).

Asal-usul akar bahar ini kononnya adalah dari sejenis akar dari cemeti sulaiman yang digunakan oleh Nabi Sulaiman untuk membelenggu dan mengikat jin yang dihukum kerana membuat jenayah. Jin atu dicampak dan dipenjarakan di dasar laut dan belenggunya adalah akar bahar. Justeru itu, jin-jin akan fobia bila saja nampak akar bahar ini. Khasiat akar bahar antaranya ialah ditakuti jin penjenayah dan syaitan, anti ilmu hitam dan sihir, bikin ramuan pugai,bikin gagah dan kuat tenaga ( sebab itu ada urang-urang andalan silat terutamanya urang Bugis suka pakai akar bahar bikin gelang, maknanya handal sudah dia itu jangan kamu main-main ).

Satu lagi kan saya kasi tau kamu ini ilmu semua dari tuhan juga. Kalau ada urang histeria degil jin yang merasuk tu tubal dan nda mau kaluar,kamu bakar ini akar bahar kasi hidu atau buleh juga kamu kasi injik akar bahar di tapak kaki atau di punggungnya ( bilang urang Sabah di pantatnya ) macam Doktor kasi injik pesakitnya, kamu tarailah dan lihat sandiri, ndalah aku mau sakap di sini tariak takancing-kancing jin tu minta ampun.

Panjang carita...Geliga Akar Bahar tu juga banyak khasiat, kalau bikin tumbuk urang boleh kancing darah dan buleh lumpuh lemas lawan atu, anti sihir dan sukang racun ditakut jin macam akar bahar juga. Kalau Akar Bahar Nimang pula, kalau disimpan di rumah dan diasmakan dengan Ayat Pasung Pencuri iaitu, Summun Bukmun..... dan seterusnya atau dibacakan apa-apa ayat, nda bacapun ok juga pancuri akan mundar-mandir nda dapat kaluar setelah dia mancuri, kalau diritualkan dengan Ilmu Tembok Sulaiman pula pancuri atu akan baranang di darat lepas mancuri seolah-olah dia dalam lautan dalam, baranang kesiangan nda kau lamas siapa suruh mencuri, kamu tarailah...

2 ulasan:

  1. permisi boleh saya berkawan

    http://koleksiakarbahar.blogspot.com

    BalasPadam
  2. brapa harga yg bole di maharkan nie tuan

    BalasPadam