Selamat Datang Ke Blog Batu Geliga, Buntat, Kayu Mistik dan Barang Berhikmah

Segala batu-batu geliga, buntat, mustika, kayuan dan barang-barang berhikmah yang asli dan alami dari Negeri Sabah yang dipaparkan di sini adalah untuk dikongsi bersama dan dimaharkan kepada yang berminat.Pihak saya juga mengalu-alukan semua pihak untuk bekerjasama dengan saya mencari barangan mistik dan harta karun di Negeri Sabah sejauhmana ianya dibolehkan oleh Hukum Islam dan Undang-undang Negeri Sabah. Insya Allah segala apa sahaja hikmah yang ada pada sesuatu barangan itu adalah DENGAN IZIN ALLAH YANG MAHA KUASA.

Tiada kuasa apa yang ada di alam ini melainkan daripadaNYA dan dengan izinNYA jua.INGAT...LAH..hanya DIA yang Maha Kuasa. Mulakan dengan BISMILLAH... tekadkan dengan IZINULLAH dan akhirkan dengan TAWAKKALTU ILALLAH

Sekiranya anda berminat dengan barangan dalam blog ini
SMS ke atau whats up 01112686762 DATU SANGKULA JULASPI nyatakan jumlah mahar,masa,tarikh dan nama serta alamat penghantaran. Penghantaran akan dibuat dalam masa 3-4 hari menggunakan Pos Laju. Jika ada sebarang pertanyaan email ke : Sangkula.julaspi@gmail.com.

Rabu, 8 Februari 2012

PUGAI BALABAK ...( STOK TERHAD )

Di sini aku kasi tau kamu jenis-jenis Pugai Balabak yang ada dalam Stok sebab ramai yang tanya-tanya dan ramai paminat. Tapi gambar belum dapat aku siar atas sebab-sebab keselamatan Hak Cipta Salampituk.

1. Pugai Balabak Api    

Untuk bikin bagirl pren sama baboy pren saja. Aku tau budak-budak di U dan di Kolej sama guru-guru Maktab suka ini barang, janganlah kamu tapuk-tapuk, aku tau juga.Kata Si Abu Bakar Ellah " Menggatal Talipok, Kalau Kau Suka Janganlah Kau Batapuk ". Aku dulu masa muda-muda ada juga pijak pintu U, ada lagi ku tulis nama di dinding sama dalam lemari bilik ku.Pugai ni effeknya cepat, maklumlah api...cepat membakar dan terbakar. Kalau kana...mamaluk tarus, bagindong kita.

2. Pugai Balabak Puki   

Lain sikit namanya, jadi minta maaflah sama kaum sumandak dan inai-inai, tapi itulah ba namanya jadi mau buat macam mana lagi. Untuk Pelaris Kadai, Jualan dan Pelaris Diri, kasi ramai peminatbos suka dan disenangi orang dan kasi ketagihan rindu, bikin ramai penyokong. Kalau dipakai waktu Unduk Ngadau atau Ratu Ubi Kayu di Banggi atau Ratu Lepa-Lepa di semporna atau Ratu Jagung di kota Marudu ngam butul ni.Maklumlah ba.. P..u..k...siapa yang nda suka, ayam saja yang nda suka itu barang, anjing pun sukaa sium.

Ampunnn...puan ku banyak-banyak, janganlah kamu marah pasal ini barang pusaka. Tapi...lebih sangat-sangatlah  mujarab ini Pugai kalau sumandak yang pigang. Cuba kamu tanya orang tua-tua kita di Sabah parnahkah diorang dingar nama amalan Doa Puki. Kalau nda parnahlah dingar, nda sah dia jadi Urang Kita ( Kau tanya si Abu Bakar yang nyanyi Lagu Urang Kita tu, jangan kau saman ah geng, kita bakawan ba sama-sama piara Antu Kokok dulu ). Jangan kamu katawa...ini butul-butul ni, bunyinya saja bikin katawa tapi... he.. pukulannya bacarai aku sama P..u...k. barulah kau dapat lari, benci kau sama P..u..k barulah kau benci aku.
               
3. Ibu Duit Kayu Balabak -  Untuk Ibu Duit dan Penarik Rezeki. Simpan di kadai atau dalam dompet saja Insya Allah murah rezeki. Ibu Duitnya ada yang RM 10 dan RM 1 saja. Tapi ibu duit ni lepas kamu ambil, nda bole bikin beli lagi, simpan saja bikin ajimat.

4. Kayu Balabak Pelaris 

Untuk Pelaris Kadai, Penarik Rezeki dan kasi ramai peminat, kasi suka bos-bosMenteri-menteri, bikin bapolitikbikin melobi projek. Baru diorang tau itu bos-bos dan menteri-menteri tu..siaplah kamu oleh Kayu Balabak, sedangkan Si Salampituk boleh dapat 7 urang, kamu lagi satu urang nda kacundang. Ini kayu Tuhan telah ciptakan dengan seribu satu macam khasiatnya.

Khasiat kayu-kayuan Tuhan yang turunkan, kalau kita menidakkan ciptaan Tuhan, fahamlah kamu apa hukumnya nda payahlah aku terangkan bukan aku ni usstad atau ulama.

5. Pugai Balabak Ampo Pituk 

Serbaguna ba ini barang. Tapi... Attuk Oi...kau niat apa saja yang bakaitan sinta manyinta, suka manyuka, pugai mamugai, tunduk manunduk, rindu marindu. Lagilah bagus kalau kau kana ludah atau kana oloh-oloh. Lain ini barang, makin dioloh makin mangoloh ni.

6. Kayu Balabak Pitunduk Pisambah

Ini baranggg ah....Pusaka Salampituk. Jantan sama Parampuan sebab itu dia kuat. Kasi Tunduk laki-laki sampai tujuh orang, kamu bayangkanlah 7 lawan 1 nda kau tabirak..full tujuh hari karaja, ndaa ada cuti. Ampunnn-ampunn jangan katulahan.Tapi lain juga bamain ah, ini barang nda bole bikin main-main, pukulannya sampai mati sehidup semati.

Kasi suka sampai mati macam Romeo-Juliet, kasi ngam madu , kasi tunduk laki-laki yang geteh dan garang mamukul bini, kasi nangis bini-bini yang Queen Kontrol dan nda kasi duit. Inilah barangnya, ini bukan nasi tangas, bikin apa itu Nasi Tangas kotor ba itu, kalau mati jadi Antu Bangkit kata oranglah kono..Tapi ini bersih sebersih-bersihnya macam sabun breeze. Nda bikin buduh macam Pugai Idung Kerbau, Nda bikin tongong macam Pugai Kura-Kura. Ini.... best !!! laki-laki atau bini-bini boleh pakai, free sais. Cuma janganlah ba dua-dua pakai ini kayu nanti dua-dua tunduk Macam Jipun pula...,dua-dua nangis susah kita..

Semua masih ada stok tapi terhad dua ( 2 ) saja. Tunggu dulu kurang sikit ini angin ribut barulah aku sari lagi. Sms saja kalau mau jangan telefon...sibuk ba karaja bikin Pugai. Janganlah kamu malu-malu, hidup memang beginilah Agi Idup Agi Ngelaban ( pinjam kata-kata Kannang Anak Langkau, Wira Sarawak tu ), tapi kalau bahasa Bajau Sampulna ( Semporna ) nda bagus ba Ngalaban tu tapi orang suka. Tapi stok terhad..sebab jauh ba kawan Pulau Balabak tu, masuk utan lagi cari, itupun kalau bajumpa, silap-silap jumpa ular sama baruang. Sudahlah limpas laut, lepas itu limpas bukit lagi, masuk utan kaluar utan nasib-nasiblah kalau kena kasi oleh Salampituk. Mau bawa balik Sabah lagi satu hal. Jadi Fikirlah kamu sendiri kapanatan ku mansari ini barang yang urijinal.

Apa macam pun ah.. kita hanya berusaha Tuhan yang ampunya Kuasa. Ok lah ah, Bai..Bai lah Gaman..Aku Tanak Misin Aso Nunu-nunu.

1 ulasan: