Selamat Datang Ke Blog Batu Geliga, Buntat, Kayu Mistik dan Barang Berhikmah

Segala batu-batu geliga, buntat, mustika, kayuan dan barang-barang berhikmah yang asli dan alami dari Negeri Sabah yang dipaparkan di sini adalah untuk dikongsi bersama dan dimaharkan kepada yang berminat.Pihak saya juga mengalu-alukan semua pihak untuk bekerjasama dengan saya mencari barangan mistik dan harta karun di Negeri Sabah sejauhmana ianya dibolehkan oleh Hukum Islam dan Undang-undang Negeri Sabah. Insya Allah segala apa sahaja hikmah yang ada pada sesuatu barangan itu adalah DENGAN IZIN ALLAH YANG MAHA KUASA.

Tiada kuasa apa yang ada di alam ini melainkan daripadaNYA dan dengan izinNYA jua.INGAT...LAH..hanya DIA yang Maha Kuasa. Mulakan dengan BISMILLAH... tekadkan dengan IZINULLAH dan akhirkan dengan TAWAKKALTU ILALLAH

Sekiranya anda berminat dengan barangan dalam blog ini
SMS ke atau whats up 01112686762 DATU SANGKULA JULASPI nyatakan jumlah mahar,masa,tarikh dan nama serta alamat penghantaran. Penghantaran akan dibuat dalam masa 3-4 hari menggunakan Pos Laju. Jika ada sebarang pertanyaan email ke : Sangkula.julaspi@gmail.com.

Jumaat, 17 Februari 2012

PINGAT PASIFIC STAR GERILA TUN MUSTAPHA



Pingat Gagah Berani "Pasific Star" atau Bintang Pasifik. Pingat ini dianugerakah oleh King George Britain kepada pejuang-pejuang Gerila Tun Mustapha yang telah berjuang menentang penjajahan Jepun di Negeri Sabah pada tahun 1945 dan 1946.

 Ramai gerila ni yang terdiri dari beberapa suku di Sabah iaitu suku Bajau, Suluk, Kagayan, Sungai, Brunei dan sedikit orang Dusun Tambanua terbiar begitu saja. Nda kana paduli oleh Karajaan, sudahpun nda dikanang, penghargaan Kerajaan Sabah satu biji pun nda ada hingga ramai yang sudah mati bagitu saja.

Kanapalah kita nda manghargai pejuang kita sandiri, tapi kalau urang putih tiap tahun kita baris tarpacak macam tunggul, siap kaluar air mata lagi nangis kunun...buat acara rasmi manganang jasa pengorbanan mereka di Sandakan. Siap ada tugu peringatan lagi yang dicatatkan nama-namanya, tapi gerila kita jangankan nama atau buku peringatan, gaji pencen atau penghargaan, disebut pun nda ada ba. Nama-nama diurang pun nda kamu tau kan....! butul tidak..?. Kalau mau tau.., tanya Datu Sangkula.

Teruk betullah pemimpin kita ni..".Kera di hutan di susukan, anak di rumah kelaparan.". Sedih aku langsung generasi kita sekarang buta sejarah sudah, buta jasa, buta hati dan barangkali buta mata, sebab nda nampak ba semua ini. Kata papatah "Tikus di Sabarang nampak, gajah di dapan nda nampak". Pada hal rata-rata pemimpin kita terdiri daripada suku-suku pejuang gerila di Sabah. Mangkali datuk-nenek diorang nda ada bajuang jaman jipun atau jaman british dulu sebab itu nda mau ambil kisah. Sibuk kali jual kain atau lari masuk utan waktu jaman jipun dulu...

Tiap tahun kita tariak mardika...mardika...sambut hari mardeka, tapi gerila pejuang nda parnah pun kana panggil waktu Hari Merdeka untuk dikenang atau diberi anugerah..

Mau tunggu Tun Mustapha atau Mat Salleh lagi kah....? barulah kamu sadar. Kapada para intelek Sabah, bukalah mata dan pena kamu jangan jadi dungu dan tungu.

1 ulasan:

  1. saya sangat setuju dengan pemikiran Datu.Memang benar apa yang dikatakan ini.

    BalasPadam